Los bericht bekijken
Oud 22 juli 2018, 13:36   #168
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Pandareus, ik verwacht beter van jou dan deze non-argumenten te herkauwen.

Mazoetinstallaties behoren tot de duurdere manieren om een huis te verwarmen. Ze zijn veel duurder als een gasinstallatie in aankoop, en ook kwa onderhoud.

Dus "mensen die nauwelijks de eindjes aan elkaar kunnen knopen" zijn beter af met gas.
Voor alle duidelijkheid even erop wijzen dat mijn enig probleem zit bij die mensen die in een straat wonen waar geen gasnet ligt en waar infrax de uitbreiding van het net weigert. Waar ik woon is overal gas (en is er dus idd geen enkel bezwaar), maar 2 kilometer verder stopt het verhaal. Voor die mensen is mazout een evidentie, tenzij ze op propaantanks zouden overschakelen als hun huidige mazoutketel kapot is. Een groot deel van de kleine gemeentes rond Ronse heeft geen aansluiting op het gasnet.

We praten hier nu over een vlaamse maatregel, maar moest men dat even blind toepassen in wallonië is het probleem nog erger.

Mijn gedacht : de maatregel kan goed zijn, mits 1 correctie : het verbod op nieuwe mazoutketels is enkel geldig in straten/gemeentes waar de gasmaatschappij de aansluiting weigert.

Dus : bij vervanging is gas de default keuze, behalve als die niet mogelijk is waarna mazout de uitzondering kan vormen en enkel dan toegelaten is.

En dan blijft de keuze open voor zij die echt graag veel geld geven voor niet-mature techniek tegen absurd hoge prijzen toch te laten installeren omdat het zo hip is : warmtepompen. Iedereen tevreden dus.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden