Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove
Klopt. Nijvel is verdwenen. Mettet ook omzeggens. Zolder is eerder een fietscircuit geworden. Francorchamps is geen gesloten circuit.
|
Nijvel is inderdaad verdwenen. Als 10 jarige daar nog stickers uitgedeeld tijdens de Ford Mexico Cup met als vedette Yvette Fontaine. Mettet is echter aan zijn tweede jeugd bezig en organiseert veel activiteiten. Leuk is volgende link
http://www.racingcircuits.info/europ...l#.W14gLtIzYdU
waar je de historie en layout van Mettet kan volgen over de laatste 90 jaar.
Ik schat dat Francorchamps ondertussen al een dikke 15 jaar een permanent circuit is geworden. Indien je het circuit graag voor een WE eens afhuurt, gelieve 340.000€ mee te brengen. Daarvoor heb je wel donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag - alles, baanposten inbegrepen.
Zolder lijkt momenteel meer op een kermis dan op een circuit.
Citaat:
Vroeger werden overal kleine race circuits ingericht. Slalom en andere vooral op afgesloten industrie terreinen (voor amateurs)
Ik heb nog weten racen door de straten van Brussel (St Gillis). Ook langs het atomium was ieder jaar een (amateur) race.
Ook amateur rally rijders kwamen meerdere keren per jaar aan hun trekken zowat overal op het platteland.
|
Elke provincie had zijn eigen kampioenschap en dat in zowat alle disciplines.
Slalom, rally-sprint, rally-cross, rally, circuit .... Ze zijn zowat allemaal verdwenen.
Benodigdheden toen waren een helm en een wagentje uitgerust met een rol-beugel. Kostprijs, zo goed als niks.
Vandaag ben je voor de verplichte veiligheidsuitrusting snel 6000 ?* 7000€ kwijt, zonder je wagen te rekenen. En al die extra's hebben op de koop toe een onzinnige houdbaarheidsdatum van enkele jaren.
Toch raar waarom onze jeugd ergens op een verlaten plek gaat racen ..
Citaat:
Ik heb nog weten racen door de straten van Brussel (St Gillis). Ook langs het atomium was ieder jaar een (amateur) race.
|
Nu voorbehouden voor formule-E ...
Citaat:
In de VS heeft zowat ieder stadje een circuit. Ook Frankrijk telt vele kleine circuits en kleine evenementen op de openbare weg.
|
Enig idee hoeveel kleine Belgische amateurs de grens oversteken om gewoon eens hun hobby uit te oefenen?