Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2018, 12:49   #123
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
gewoon ter info: de originele begroeiing was...heide.
Echt?

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de oerbegroeiing op de zandgronden (Kempen, Veluwe) loofbos was, dat lijkt het meest logische resultaat van successie. Een snelle google suggereert ook die richting. Heide is dan het gevolg van te intensief landgebruik, wat wanneer het onverminderd doorzet uiteindelijk tot zandverstuivingen lijdt. De naaldbossen zijn er neergezet toen me uitvond dat je op die manier de verwoestijning kon stoppen, en bovendien waren de snel groeiende kaarsrechte naaldbomen erg in trek als bouwmateriaal voor bijvoorbeeld schepen. (Al weet ik niet zo goed wat ze daar dan van maakten, want de meeste belangrijke stukken worden volgend mij toh vooral uit hardhout gemaakt.)

Heide zal sowieso al heel lang aanwezig zijn. Gezien verwoestijning een probleem was vanaf ongeveer de 16e eeuw moeten grote heidevelden al van veel eerder zijn, ook als ze geen hoofdbestanddeel van de oernatuur vormen.

In ieder geval, ik kwam hier eigenlijk om te juichen dat het weer volgens de voorspellingen vanaf dinsdagavond of woensdag langzaam aan droogteneutraal gaat worden, en dat er op zaterdag zelfs een fikse bui zou kunnen vallen. Als dat weer doorzet hebben we die verschrikkelijke horrorzomer van geweldig weer overleefd.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 6 augustus 2018 om 12:51.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden