Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Het probleem dat ik heb gezien bij de TT'ers die ik ken is dat ALLE kanalen, SBO, SB beurs (voor doctorandi) en Horizon 2020, enz....afgelopen jaren bijzonder competetief zijn geworden.
Met slaagpercentages van 6-15% moet je dus zoveel mogelijk goede dossiers schrijven om geld binnen te halen. En je lessen geven. En je onderzoek doen. En je publicaties schrijven. En je studenten begeleiden. En je comissies bijwonen. En je congressen bijwonen.....enz....
De druk die er op jonge TT'ers ligt is bijzonder hoog.
|
Klinkt bekend en ontken ik ook niet...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Het was 15-20 jaar geleden veel simpeler om ZAP te worden.
|
Dat betwijfel ik: vroeger waren er minder ZAP plaatsen beschikbaar, en moest men enkel voor een beoordelingscommissie verschijnen en hopen dat men als eerst geplaatste verkozen werd waarna men vast benoemd was.
Nu zijn er veel meer TT-mandaten die open verklaard worden. De hoeveelheid inspanning die een dergelijk mandaat echter vergt is inderdaad bijzonder groot en er is geen jobzekerheid tot na 5 jaar.
Een probleem is dat de Vlaamse overheid een financieringsmodel voor onderzoek heeft waarbij een deel van extra geld gereserveerd wordt voor de verloning van nieuwe TT-mandaten.
Universiteiten spelen hier op in omdat ze van mening zijn dat ieder nieuw TT mandaat leidt tot het binnenrijven van x aantal aan nieuwe onderzoeksmiddelen en dus y aantal nieuwe publicaties en z aantal nieuwe doctoraten... helaas de poule aan echte onderzoeksfinanciering blijft gelijk (via nationale en Europese kanalen) en omdat men met meer potentiële aanvragers als ooit te voren is, dalen de slaagkansen voor financiering van die laatste.