Los bericht bekijken
Oud 9 augustus 2018, 09:14   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard Lokale milieu zones verbieden ?

Valt de dieselmotor in Europa nog te redden? Misschien. Als je de autoconsument diep in zijn hart kijkt, houdt hij vast nog wel (een beetje) van de dieselmotor. Maar waar hij een bloedhekel aan heeft, is onzekerheid. En daar zorgen met name lagere overheden massaal voor met hun plannen voor een toegangsverbod voor oudere diesels. Beleid dat mede voor zoveel onzekerheid zorgt omdat het niet uniform, oftewel landelijk geldend is. Het zou voor de werkgelegenheidsbelangen in de auto-industrie een goede zaak zijn als regeringen lokale milieuzones verbieden. Maar men bedrijft liever struisvogelpolitiek en verergert zo de crisis.

Is de dieselmotor onmisbaar? Voor de korte termijn is de antwoord op deze vraag “ja”. Met name in de duurdere segmenten, zoals bij de grotere SUV modellen, is hun populariteit enorm. Benzinemotoren zijn zeker bij dat soort auto’s geen alternatief. Neem als voorbeeld de Jeep Cherokee, niet eens een dinosaurus qua formaat. Die stoot in dieselvorm 139 ?* 150 gram CO2 uit en met benzinemotor 223 gram. (Ruim) anderhalf keer zoveel dus. Dat kunnen wij het milieu niet aandoen. Je kan de autoconsument niet verbieden om een SUV te kopen, maar je bewijst het milieu geen enkele dienst als je de inruilwaarde met politiek stoere taal onderuit gaat schoffelen.

De diesel mag dus (nog) niet de nek omgedraaid worden. Hij heeft nog een belangrijke taak bij het reduceren van de CO2 uitstoot. In 2017 werd de noodklok voor de dieselmotor geluid, maar daar moeten we dit jaar snel mee stoppen. Nee, de dieselmotor is niet foutloos. Maar wie is dat wel? De benzinemotor evenmin, en ook bij de milieubelastende accuproductie kan je grote vraagtekens plaatsen. Laten we het dieselschip daarom nog niet achter ons verbranden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden