Los bericht bekijken
Oud 9 augustus 2018, 09:19   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

PSA kan momenteel nog geen enkel hybride model aanbieden. Die komen weliswaar volgend jaar, maar het gaat dan om 300 pk topuitvoeringen van haar middenklassers. Wat de gevolgen zal zijn voor de prijsstelling laat zich raden. Van een alternatief voor de gestaag populairder wordende (ook in Frankrijk) Toyota Yaris Hybrid is geen sprake. Noch voor de boven verwachting goed verkopende compacte milde hybride modellen van Suzuki. PSA verwachtte in 2014 dat het verkoopaandeel van diesels in 2020 nog altijd 43 procent zou bedragen. Daar heeft zij haar productiecapaciteit op afgestemd. Maar vorig jaar zijn in Groot-Brittannië de verkopen van diesels met meer dan 30 procent gedaald. In andere landen is de populariteitsafname minder sterk, maar PSA mag in zijn handen knijpen als het verkoopaandeel van diesels in Europa in 2020 nog 28 ?* 29 procent zal bedragen. Oftewel slechts tweederde van de Franse prognoses.

Problemen zijn er niet alleen op het gebied van de productiecapaciteit voor benzinemotoren, maar ook qua CO2-uitstoot. Omdat een dieselmotor minder brandstof verbruikt dan een benzine exemplaar, is de emissiewaarde gemiddeld 15 procent lager. En autofabrikanten gaan straks (in 2021) afgerekend worden op hun gemiddelde CO2-uitstoot. Bedraagt die meer dan 95 gram/km, dan zal Europa hen boetes opleggen. Voor 2025 ligt de lat bij 75 gram. Met diesels is de norm gemakkelijker te halen dan met benzinemodellen, maar die zijn dus uit de gratie aan het raken bij de consument. Ook omdat die in de media leest dat steeds meer steden overgaan tot de invoering van milieuzones, waardoor oudere diesels niet langer gewenst zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden