Los bericht bekijken
Oud 9 augustus 2018, 12:02   #343
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik dacht dat de Hooverdam in de eerste geplaats gebouwd was voor water management, i.e. grote overstroming of droogte downstream mitigeren, maar ik kan mis zijn.

Het is geen toeval dat EIA hydro als "non-dispatchable" beschouwt, net omdat er een mixed-use is voor energie en watermanagement en bovendien ben je voor het waterniveau achter de dam ook in zekere mate afhankelijk van de regenval. Ik dacht dat hydro in Spanje bvb. veel meer te maken heeft met watermanagement dan power-generation.
Vraag is dan ook hoe je de investeringskosten moet toewijzen aan welk nut de investering levert: waterbeheer of energie, wat meteen een impact heeft op de LCOE van de electriciteit
Dat kan natuurlijk ook, daar weet ik nu ook niet alles van.
Maar ik heb dit voorbeeld gewoon aangehaald omdat men zich soms blindstaart op die fameuze Load Factor.

De waarde van die load factor is eigenlijk bijzaak, het is de continuiteit van de voorziening die van belang is !
En door de LF moedwillig te verlagen kan je bvb 80 MW garanderen aan 95% van de tijd ipv 100 MW aan 80% van de tijd, en het is dat wat de netbeheerders moeten hebben. Een zekerheid van energie toevoer. Dat ze ook 150 MW piek kunnen leveren, dat is dan ook nog eens mooi bijgenomen op de koop toe.

Moest ik nu moeten kiezen tussen ons kernenergie park en het windmolenpark van de Denen, dan zou mijn keuze héél snel gemaakt zijn.

Als windenergie zou uitvallen, denken de meesten ook dat we dan maar dure gascentrales moeten inschakelen. Maar dat hoeft niet per sé zo te zijn hé.
Een andere park kan dit perfect aanvullen. Wat het ene land te veel heeft, kan het andere gebruiken en omgekeerd.
En dit geldt niet alleen voor windenergie, ook voor onze kernenergie, die trouwens meer stil ligt dan wat anders de laatste tijd.

Eigenlijk moet je alles in zijn geheel kunnen bekijken, minder zwart-wit, en natuurlijk ook de technologie wat volgen, en dan kom je tot een totaal ander beeld.

Wat de Hoover dam betreft, denk ik dat het er ook zo wat zal uitzien.
Moedwillig de LF verlaagt. Maw, ze leveren een pak energie minder dan dat ze aankunnen (zal dus ook wel te maken heben dat ze naast energieproductie ook dienst doet als water buffer), maar in geval van nood kunnen ze wel meer leveren.

Laatst gewijzigd door kojak : 9 augustus 2018 om 12:04.
kojak is offline   Met citaat antwoorden