Lazio Roma, de beste voetbalclub ter wereld, doet het weer! Eén van de Lazio-aanvallers, Paolo Di Canio groette het publiek met de Romeinse groet in de wedstrijd tegen de achterlijke stadsgenoot AS Roma. In een reactie toonde de bourgeois-rechtse zak Buttiglione die terecht werd afgemaakt voor zijn functie als EU-commissaris, waarom hij geen enkele steun verdiende vanwege radicaal-rechts:
Oja, Super Lazio won de wedstrijd tegen Roma Merda met 3-1.
[font=Arial][size=2]De Standaard, pagina 38, 446 woorden[/size][/font]
[font=Arial][size=2]10-01-2005[/size][/font]
[font=Arial][size=2]mih;
Hitlergroet met complimenten van Mussolini
[/size][/font]
[font=Arial][size=2]BRUSSEL (reuters, ap, eigen berichtgeving) - De Italiaanse voetbalbond heeft een onderzoek geopend naar het gedrag van Lazio-aanvaller Paolo Di Canio. Na de winst tegen aartsrivaal AS Roma donderdag zou de kapitein van Lazio het publiek gegroet hebben met gestrekte arm. Di Canio sprak zich eerder in zijn autobiografie uit over zijn fascinatie voor dictator Benito Mussolini.
Een kern supporters (

) van Lazio Rome staat bekend om haar extreem-rechts gedachtegoed.
Alessandra Mussolini, de kleindochter van dictator Benito Mussolini, was zeer opgetogen toen ze de foto van Di Canio's gestrekte arm zaterdag in de Italiaanse kranten zag. De Romeinse groet was een gebruik in de tijd van de Italiaanse dictator Benito Mussolini. ,,Ik zal hem zeker een bedankbriefje schrijven,'' liet de kleindochter van de fascistische leider weten.
De 36-jarige Di Canio, die na enkele Angelsaksische avonturen bij Celtic, Sheffield Wednesday, West Ham en Charlton terugkeerde naar de club van zijn hart, vindt al de heisa te ver gaan. ,,Ik ben een profvoetballer. Ik wou gewoon een doelpunt vieren. Ik heb niets met politiek te maken. En al helemaal niet met wat mevrouw Mussolini beweert.''
In zijn autobiografie zei Di Canio eerder al gefascineerd te zijn door Mussolini. ,,De dictator is totaal verkeerd begrepen. Hij was in de grond een principieel en ethisch persoon.''
De Italiaanse voetbalbond besloot een onderzoek op te starten. De Italiaanse aanvaller was vanwege vechtpartijen vorig seizoen net als alle andere spelers bij aanvang van de Romeinse derby nochtans gewaarschuwd door officials over de manier van doelpunten vieren.
,,De supporters mogen niet uitgedaagd worden.''
Enkele Italiaanse politici deden al een uitspraak over de zaak.
,,Dat gebaar brengt pijnlijke herinneringen naar boven voor veel Italianen'', verklaarde de conservatieve Rocco Buttiglione, minister van Europese Zaken. ,,Sport moet mensen samenbrengen, maar dit soort symbolen uit de vreselijke oorlog kan alleen maar verdeeldheid zaaien.'' (
Amen!!!!!!!
)
De centrum-linkse Enzo Foschi heeft respect voor Di Canio als voetballer, maar keurt zijn gedrag af. ,,Je moet kritiek uiten op dat gebaar. Je mag een tirannieke ideologie als het fascisme geen bestaansrecht geven.'' (

) (mih)[/size][/font]