Los bericht bekijken
Oud 10 augustus 2018, 10:16   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Gemeenteraadsverkiezingen: gaan tsjeven veel Joden verleiden in Antwerpen?

Gaan de tsjeven veel Joden overhalen om op een tsjevenlijst het bolletje te kleuren?
Ik ben benieuwd of de Joden gaan "vallen" voor een jonge dame die wel een hand geeft aan mannen met wie ze niet getrouwd is.
Gaan vallen voor een jonge dame die vindt dat de wet op het dierenwelzijn nageleefd moet worden, maar "in overleg", wat dat ook moge betekenen.
Gaan vallen voor iemand die al redelijk internationaal gegaan is, en redelijk modern en multicul-verdraagzaam is.

Uit DS van vandaag:

Citaat:
Kris Peeters heeft zijn vervanger voor Aron Berger voor de verkiezingen in Antwerpen beet. Maar de joods-orthodoxe Rezi Friedman engageert zich in de eerste plaats voor CD&V. ‘Ik ben geen kandidaat van de gemeenschap.’
‘Natuurlijk geef ik mannen een hand’

Antwerpen‘Ik ga liever niet meer in op het geval-Berger.’ Vicepremier en Antwerps lijsttrekker Kris Peeters (CD&V) denkt met een bepaalde weemoed terug aan die turbulente week in april toen de joodse kruidenier Aron Berger een mislukte doortocht maakte bij de Antwerpse christendemocraten. ‘We namen ons toen voor niet langer te zoeken naar een kandidaat uit de joodse gemeenschap. Rezi vertrekt vanuit een andere invalshoek. Ze heeft interesse in CD&V, ze engageert zich bij de jongeren.’
Het betekent dat CD&V past voor Aaron Malinsky, een rabbijn die maar wat graag op de lijst wilde staan. De jonge Rezi Friedman (23) studeerde deze zomer af als bachelor in de pedagogie van het jonge kind. ‘Politiek interesseert me. Al was ik nog niet actief. De N-VA kon me niet bekoren, ik ben eens naar een bijeenkomst geweest. De nadruk ligt te veel op de splitsing van België. Dat is mijn focus niet, ik zie andere prioriteiten: kinderopvang bijvoorbeeld.’
Haar joods-orthodoxe roots verbergt ze niet, maar ze ziet zich niet als een kandidaat van de joodse gemeenschap. Ze ziet zich wel als een soort rolmodel. ‘Ik kom uit een gezin met acht kinderen, ik ben de eerste die verder studeerde. Ik zou graag zien dat meer joodse mensen dat als een opportuniteit zien. Daar bestaat soms twijfel over, zeker in de ultra¬orthodoxe gemeenschap.’
Grote Award
‘Soms wordt beweerd dat verder studeren gelijk staat met uit het geloof stappen. Dat is niet zo’ Rezi Friedman Antwerps CD&V-kandidaat
‘De overstap naar het hoger onderwijs is heel belangrijk, ook voor joden. Het geeft veel meer professionele mogelijkheden. Soms wordt beweerd dat verder studeren gelijk staat met uit het geloof stappen. Dat is niet zo. Ik leef volgens de Bijbel en mijn geloof. Examens op joodse feestdagen werden zonder problemen verzet. Toen we met de opleiding een week van huis gingen, nam ik mijn koosjer voeding mee.’
Friedman werd geboren in Antwerpen, woonde in Wenen en New York, en belandde dan weer in Antwerpen. Haar diploma secundair onderwijs haalde ze in de Jesode-Hatora-school, een joodse instelling die de Vlaamse overheid subsidieert. ‘Die overstap was niet eenvoudig, maar die confrontatie met andere culturen vond ik supertof. Het was een eyeopener. Ook tijdens mijn stages heb ik altijd ingezet op diversiteit. Ik werd ook verkozen voor de studentenraad.’
Bij haar afstuderen werd Friedman onderscheiden met de Grote Award van de Karel De Grote Hogeschool: een bericht dat internationale joodse nieuwsmedia stevig in de verf zetten. De periodiek Joods Actueel vond het een ‘krachttoer’ gezien het ‘moeilijke klimaat’ waarin ze opgroeide.
‘Daarmee heb ik eens goed gelachen. Jullie moeten echt niet altijd geloven wat Joods Actueel schrijft’, zegt Friedman, die wel toegeeft dat ze erg verrast was. ‘Achteraf heb ik hierover met studenten gepraat. Blijkbaar was ik uitgegroeid tot een rolmodel door mijn respectvolle omgang met anderen. Ze hadden ook nog nooit een joodse student gezien. Voor mij mag iedereen zelf bepalen hoe hij of zij zich kleedt. Een hoofddoek of een keppel, het maakt me niet uit. Iedereen is uniek op zijn manier.’
Een voorspelbare vraag volgt. Ze giert het uit. ‘Natuurlijk geef ik mannen een hand. Geen enkel probleem. Ik gaf u toch ook een hand?’ De vraag over het onverdoofd slachten komt evenmin onverwacht. ‘Alle dieren moeten goed worden behandeld. En als de wet zegt dat het slachten verdoofd moet gebeuren, dan is dat zo. We moeten wel in dialoog bekijken hoe dat concreet zal worden aangepakt.’
Kinderopvang
Haar diploma verzachtte haar verlegen karakter, al maakt ze nog steeds een frêle en timide indruk. Het hoofdthema van haar campagne ligt vast, iets wat het CD&V-programma voor Antwerpen sterk ondersteunt. ‘Tijdens een internationale stage in Berlijn maakte ik kennis met de manier waarop kinderopvang daar wordt georganiseerd. Dat was leerrijk. Kinderopvang is er kosteloos. Dat is belangrijk om meer mensen te bereiken, om mensen uit de armoede te halen ook. Zelf droom ik om met een kinderopvang te starten waar kinderen met een verschillende geloofsachtergrond terechtkunnen. Als kinderen vanaf drie maanden opgroeien in diversiteit, bouwen ze sneller een band op met elkaar. Dat gaat discriminatie tegen.’
Op de vraag wat ze van Bart De Wever vindt, volgt een verlegen lachje. Enkele maanden geleden prees de burgemeester de joodse gemeenschap omdat ze zich in tegenstelling tot de moslims niet openlijk manifesteerde. ‘CD&V besteedt in elk geval meer aandacht aan diversiteit’, begint ze. Peeters intervenieert. ‘We willen niet polariseren met de N-VA of de burgemeester. Er zijn goede dingen gebeurd in de stad, maar wat meer ambitie mag, bijvoorbeeld als het om het verbinden van de diverse gemeenschappen gaat.’

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden