Discussie: De Purperen Muur
Los bericht bekijken
Oud 12 augustus 2018, 07:59   #2193
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat heeft niets te maken met vrijheid van meningsuiting. Oproepen tot geweld en/of moord is geen mening maar een misdrijf.
De bedoeling van het uiten van uw mening is natuurlijk in de meeste gevallen dat er daarover nagedacht wordt, en dat het eventueel overtuigende kracht heeft, omdat je met het uiten van die mening ook die mening wil bevorderen, of er op zijn minste wil laten over nadenken, he. Er is maar bijzonder weinig "uiting van mening" die totaal gratuit is, en de bedoeling NIET zou hebben van iemand's gedachtengang te beinvloeden.

Als dusdanig is "oproepen tot iets" de essentie van de meeste meningsuitingen. Stellen dat ge uw mening moogt uiten, maar niet moogt "oproepen tot *", wil gewoon zeggen dat alle meningen die * zijn, gemuilkorfd zijn.

Citaat:
Ga je het feit dat men niet mag oproepen om dat ergerlijke bakfietsvolk in de steden plat te rijden ook catalogeren als een muilkorfwet ?
Toch wel. Het kan uw mening zijn dat het een goeie zaak zou zijn mocht het bakfietsvolk plat gereden worden. Het uiten van die mening (dat ge dat goed zou vinden) is natuurlijk, zoals bijna alle meningen, een "oproep tot".

Als ik mijn mening uit dat "kernenergie een goed idee" is, dan is dat eigenlijk een oproep om over kernenergie na te denken, en, hopelijk, meer volk op te roepen om "positief te staan tegenover kernenergie". Als ik mijn mening uit dat "het milieu bedreigd is en we beter een inspanning zouden doen om, zeg maar, minder water te verbruiken en minder CO2 uit te stoten", dan is dat niks minder dan een oproep om zo te handelen - en vaak zelfs een oproep, om mensen die daar niet mee akkoord gaan, wat scheef te bekijken. Als ik mijn mening uit over "hoe erg het toch wel is dat die kindertjes in overvloed gekweekt in arm Afrika van honger sterven", is dat impliciet een oproep om geld te geven of die kindertjes te adopteren of om politici aan te manen op de kosten van de belastingsbetaler de situatie voor die kindertjes te verbeteren.

Ga zo maar door. Het uiten van een mening, en het oproepen tot is bijna onafscheidelijk verbonden. Zelfs een wetenschapper die communiceert over zijn nieuwe abstracte theorie over de natuurkunde, heeft impliciet een oproep om zijn theorie te bestuderen, en te aanvaarden.

Welnu, "geweld plegen op andere levende wezens" is een fundamentele eigenschap van alle leven. Het is het "basis algoritme" van de evolutie. Het is de basis rekentechniek die winnaars laat overleven, en verliezers uitwist. Wij zijn het resultaat van 3 miljard jaar "rekenen", 3 miljard jaar geweld op andere levende wezens, om uw territorium te verdedigen, om vijanden te ontwijken, om prooien op te eten, en om anderen van hun territorium te verjagen. 3 miljard jaar geweld heeft als resultaat, de mens (onder andere).

Stellen dat de mening uiten over hoe dat (onvermijdelijke) geweld dient doorgevoerd te worden, een misdrijf is, is essentieel het evolutionair rekenalgoritme waar wij het resultaat van zijn, als misdadig klasseren. Wat neerkomt op het ontnemen van de evolutionaire "rechten" van de mensen die eraan onderworpen zijn ; maw, het omvormen tot vee van die mensen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden