Los bericht bekijken
Oud 14 augustus 2018, 21:50   #83
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
... Misschien zal de grondwet toch nog ter herziening vatbaar worden verklaard, maar NIET om over het confederalisme "te onderhandelen". Wél om er de voor de MR broodnodige federale kieskring door te krijgen. We zullen zien of de N-VA op de valreep toch nog een paar donshaartjes op haar tanden te voorschijn tovert.
Ik denk me te herinneren, dat De Wever helemaal geen probleem zag in een landelijke of federale kiesomschrijving als elke uitgebrachte stem van Vlaming, Waal of Brusselaar evenveel waard zou zijn. De aanwezigheid van de politici in de kamer zou dan een weerspiegeling zijn van het Belgische burgerdom. Hetgeen vandaag niet het geval is gezien de Waalse stem nu circa 20% meer waard is dan de Vlaamse stem.
Om de eenheid van België te behouden zie ik de Franstaligen zeker deze geste doen. De MR en Michel zullen hiervoor veel lof oogsten in Wallonië en Brussel. Het verlies van 10 tot 15 mandaten is een kleine prijs voor de verdere eenheid van het land. Wellicht zullen ze uit vaderlandsliefde zelfs een aantal grendels opheffen.