Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
De nva voert bijwijlen een straffe politiek, maar zeker en vast niet het ontraden van meertaligheid.
Of heb je nog veel gehoord van die Antwerpse advocaat?
Spijtig dat dit of topic is, want hier zouden we je flink in je hemd kunnen zetten.
|
Nee, maar er worden te weinig initiatieven genomen tegen de verloedering van het Frans bij onze jeugd.
Om een voorbeeld te geven recent moest ik een taxi delen met een jong koppel nadat onze trein gestrand was en de NMBS dus taxi's inzette om mensen thuis te krijgen. De chauffeur kwam uit het Brusselse, van Marokkaanse origine, en verstond geen woord Nederlands. Dat koppel daarentegen verstond maar enkele woorden Frans. Ik moest constant vertalen.
Niet de Belgische elite, NVA, noch de andere "vendelzwaaiers" zullen België kapot krijgen, maar zulke tendenzen WEL.
Is ook de schuld van de vorige staatshervormingen die een soort apartheid gecreëerd hebben met ieder z'n eigen instellingen zodat beide zo min mogelijk met elkaar geconfronteerd worden. Maar zo werkt het natuurlijk niet in de echte wereld, en dit zorgt voor problemen.
Daarnaast zie ik wel de tendens dat heel veel franstaligen zich in Vlaanderen komen vestigen, met name in Denderleeuw, Aalst, Vilvoorde, Geraardsbergen, etc. of zelfs verder weg in Gent, Oostende, etc. Maar deze franstaligen doen ook weinig moeite om Nederlands te leren.
Positief is dan weer dat ik erg veel gemengde koppels zie, en dat veel franstalige Brusselaars en ook veel Walen hun kinderen naar nederlandstalig onderwijs sturen.
Maar er zouden veel meer "immertiescholen" moeten komen over het hele land, veel meer uitwisselingen, en meer tweetalige scholen. Zeker in het Brusselse is die opsplitsing totaal achterhaald.
Je hebt gelukkig ook nog veel echte "Brusseleirs" die constant omschakelen van het dialect naar het Frans. Maar ik denk niet dat NVA die mensen goed gezind is.
Nochtans, en dat is de contradictie, NVA en zeker Francken, is populair in het zuiden van het land wegens hun aanpak van de migrantencrisis en consequente houding in zaken als criminaliteit. De lakse houding van links in deze zaken kost hen massaal veel stemmen.