Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak
Momentje, want nu ruk je wel een deel uit de context.
Wat zijn de doelstellingen ?
Maw, naar waar willen we naar toe ?
Zonder die context heb je gelijk.
Met de context derbij, wordt het wel iets helemaal anders hé.
Vandaar ook mijn idee ivm Thorium.
Als een 'voorlopig compromis'
In een zwart-wit discussie kan een compromis soms wonderen doen.
Ik denk niet dat ik je dat hoef te vertellen hé.
|
Ik heb de indruk dat weinige in heel de discussie rekening houden met de echte doelstellingen binnen de overschakeling naar alternatieve energiewinning.
Namelijk energie onafhankelijk worden.
Dus is de energiedrager van kerncentrales in de Benelux te vinden, of moet die ingevoerd worden?
Welke energidragers kunnen we hier gebruiken zonder dat derde invoeld kun uitoefenen op de prijs van die energiedrager?
Welke van die energiedragers zijn er economische verantwoord te gebruiken?
Welke van deze energiedragers hun installaties hebben een terugverdientijd binnen aanvaardbare normen?
Ik heb namelijk geen zin om mijn geld te steken in iets dat pas binnen 30 jaar afbetaald is, want tegen dan ben ik waarschijnlijk allang dood en vergaan.
Nu mijn kinderen kunnen misschien hun geld steken in een dergelijke energieinstallatie, maar zijn hebben hun geld nodig om een woning te bekostigen
Voor hen is het dus van belang om een zo laag mogelijke investeringskost te hebben en een snelle opbrengst.
Zonnencentrales hebben een kostprijs van 1100€/kw, windcentrales een kostprijs van 1070€/kw en installatietijd van slechts enkele weken.
Twee vijvers aanleggen met een klein hoogte verschil en daar een waterrad op plaatsen met een generator kost 2500€/kw en heeft een installatietijd enkel maanden.
Een biogascentrale zetten op een tuinbouwbedrijf/veekwekerij kost 1500€/kw en en heeft een installatietijd van enkele maanden.
Kerncentrales hebben in Europa ( en kom niet weer af met cijfers uit China, wij wonen en leven daar niet en kunnen die energiecentrales dus niet gebruiken) een kostprijs van +4500€/kw en een installatietijd van enkele jaren.
Na oplevering van de installatie, is er bij de alternatieve installaties niemand die nog invloed kan uitoefenen op de kostprijs van de werking van deze installaties.
Bij de kerncentrales zijn we nog steeds afhankelijk van de invoering van de energiedrager en kan derde nog steeds de prijs bepalen.
Hebben de alternatievecentrales nadelen? Ja, en ze zijn zelfs heel goed gekend
Zijn deze nadelen oplosbaar? Ja, het is juist daarom dat er een samenspel met de verschillende alternatieve energiedragers moet zijn.
Ligt de productiekost van de alternatieve centrales hoger of lager dan die van kerncentrales?
Daar er minder hoog geschoold personeel nodig is, minder beveiliging en minder toezicht, ligt de productiekost een pak lager.
Nu, je kan afkomen dat het water terug oppompen voor het waterrad meer enegriekost dan die zelf kan genereren, maar dat klopt niet helemaal.
Daar je met een combinatie van energieopwekking werkt, is het waterrad slechts een back-up.
Je kan afkomen dat een biogascentrale op een varkenskwekerij niet CO2 vrij is.
Maar, een biogascentrale haalt de veel schadelijkere methaan uit de lucht en laat geen natuurlijke opgesloten CO2 vrij.
Je kan afkomen dat de totaal kostprijs van de volledige combinatie hoger ligt dan die van een kerncenrtale per kw, maar door de kortere installatietijd, is dat verschil zo weggewerkt.
Door de lagere productiekost, is dat verschil verantwoord en zo terugverdient.
De biogas is een afvalproductie van de land en tuinbouw en veekwekerijen, rioleringen, huishoudelijke afvalverwerking en word nu vrij in de atmosfeer losgelaten en is veel schadelijker dan CO2 en heeft een veel langere afbreektijd dan CO2.