Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic
Ik hoor altijd maar dat wisselkoersen bepaald worden op basis van vertrouwen. Maar vertrouwen is toch niet meetbaar? Ik kan me niet van het idee ontdoen dat wisselkoersen gemanipuleerd worden door rijke bankiers die er zaken mee doen (bvb vastgoed kopen voor een appel en een ei). Of zelfs als onderdeel van geostrategie, omdat men wil vermijden dat opkomende landen floreren door de koers en de koopkracht opzettelijk laag te houden.
|
Wisselkoersen worden heel eenvoudig bepaald: door vraag en aanbod.
Maar grote financiële instellingen en centrale banken zijn nu eenmaal de grootste vragers en aanbieders en bepalen bijgevolg de wisselkoers. Dat betekent daarom nog geen complot. Waar JPMorgan via een derivatenportefeuille misschien geld hoopt te verdienen aan een daling van de Turkse Lira, zal HSBC door exposure aan de Turkse economie misschien op een stijging hopen en ondersteunende aankopen doen. Op dezelfde manier zal de Qatarese overheid lira-ondersteunende maatregelen nemen, waar Saoudi-Arabië het omgekeerde zal doen.
Het is dus geen rijk vs. arm of Westers v. Oosters; het is rijk vs. rijk en arm is de speelbal die van de ene kant van het veld naar de andere wordt gespeeld.