Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clio
1. Er zijn er die beweren dat de IJzerbedevaart een Spirit-feest is. Een dooddoener die nu al jaren mee gaat. Lees de teksten van het IJzerbedevaartcomité er op na. Waar zit de gelijkenis met de standpunten van Spirit? Ik dacht dat die toch niet flamingant meer waren... Overigens, als iedere niet-Spiritist wegblijft in Diksmuide, dan wordt het inderdaad een Spirit-feest. Maar wie draagt daar dan de schuld voor? Overigens, dat de IJzerbedevaart als Spirit-feestje wordt beschimpt is een kaakslag voor de vele N-VA'ers die in het Comité en bij de voorbereiding van de bedevaart hun vrije tijd opofferen voor hun idealisme. Maar daar hebben de N-VA kritikasters nog niet bij stilgestaan natuurlijk. Ze nemen gewoon de kritiek van het Belang over en doen mee aan de beschadiging van een monument dat vanzelfsprekend van hen zou moeten zijn.
2. Ook de N-VA zelf speelt daar een rol bij. Hun houding ten opzichte van de IJzerbedevaart is op zijn minst dubbelzinnig te noemen. De N-VA gaat naar de IJzerbedevaart, jawel, om vervolgens de manifestatie te naar inhoud en vorm bekritiseren. En dat terwijl in Diksmuide standpunten worden ingenomen die letterlijk uit de N-VA congresteksten zouden kunnen komen. Je moet het maar doen... De N-VA maakt in deze dezelfde fout als Spirit en het Vlaams Belang door zich te willen profileren op de kap van een niet-partijgebonden organisatie en manifestatie. Deze houding is duidelijk ingegeven door partijstrategische overwegingen. De partij heeft de politieke moed niet om de IJzerbedevaart als pluralistische manifestatie te steunen, uit vrees dat ze haar rechterflank dan helemaal aan het Vlaams Belang verliest.
3. De rol van het Vlaams Belang is ook duidelijk. Zonder Belang was er geen IJzerwake. Niemand die dat nog ontkent. Wat dat samenwerken betreft: enerzijds biedt de IJzerwake als organisatie steeds opnieuw aan om samen te werken, anderszijds spuwt diezelfde organisatie op alles wat Diksmuide zegt en doet. Hoe valt dit te rijmen? Dat men eens duidelijk met concrete voorbeelden van samenwerking voor de dag komt. Dan kan iedereen de wil van IJzerwake om met Diksmuide samen te werken correct inschatten. Want laat ons duidelijk zijn, voorlopig waren die voorstellen niet meer of niet minder dan vijandige overnamepogingen.
4. Niet toevallig is de afkalving van de IJzerbedevaart evenredig met de uitbouw van de Vlaamse autonomie enerzijds en met de opgang van het Vlaams Blok/Belang anderzijds. Is het diegenen die schermen met de "vele tienduizende bedevaarders van vroeger" al opgevallen dat wijlen de Volksunie met 15 �* 20% van de stemmen tienduizenden Vlamingen kon mobiliseren om naar Diksmuide te gaan, terwijl het Vlaams Belang met haar 20 �* 25% van de stemmen vandaag in Steenstrate geen 7500 mensen samenkrijgt? Hoe komt dat? Kan iemand me dat vertellen?
5. Ik kan enkel vragen aan eenieder die zich wil inzetten voor een radikaal Vlaamse, principieel pacifistische en pluralistische Vlaamse beweging om zich te melden en mee te werken. Niemand zal hierbij naar een partijkaart gevraagd worden. Iedereen die achter het drievoudige idealisme van Diksmuide staat is welkom. Als je de twisten binnen de flaminganten beu bent, bewijs dan dat het anders kan door zelf je nek uit te steken! Steek je energie in het opbouwen van zaken, eerder dan te blijven zeuren dat niets goed is.
|
Ik probeer hier het Comité niet te beschadigen. Ik ben ook naar de IJzerbedevaart gegaan. Niet omdat de boodschap altijd zo radicaal was, maar omdat het een traditie is. Geef nu toe, je kan kartonnen dozen die over het podium huppelen toch moeilijk de boodschapper van de radicale Vlaamse Beweging noemen. En natuurlijk respecteer ik de inzet van de N-VA'ers die zich inzetten voor de bedevaart. Wel zeg ik dat ook de IJzerwake 'bevolkt' moet worden door N-VA'ers. Kwestie van ons te profileren als radicale Vlamingen.