Windenergie is zeker niet het ei van columbus wat energievoorziening betreft.
In oktober of zoiets een documentaire op Ned 3 gezien over de problemen die er optreden bij het gebruik van windenergie.
Je hebt joekels van molens nodig, en ook nog een zeer groot aantal van die molens om een aanzienlijk aandeel in de totale energievoorziening te vertegenwoordigen.
Daarbij is wind een energiebron die niet altijd in even grote mate beschikbaar is. Je hebt dus piekmomenten en dalmomenten in de energievoorziening. In die dalmomenten, heb je dus te weinig stroom om aan de behoefte van de gebruikers te voldoen. Die stroom moet je dan toch nog uit andere energiebronnen halen.
In de piekmomenten, wordt te veel stroom opgewekt, die eventueel het netwerk kan overbelasten, en schade aan verschillende installaties kan veroorzaken.
Nu is het spijtig dat de overtollige energie niet opgeslagen kan worden, om dan het tekort in de daluren aan te vullen. Als men die energie kan opslaan zou dat 1 van de grootste problemen wegwerken.
Dan was er ook nog een voorbeeld van een windmolenpark voor de Deense kust, van de 900 molens die ze er hadden staan, waren er nog 3 operationeel. Dit park was nog maar 2 jaar in gebruik en ze hadden er al zo veel stukken aan.
Bij die Deense molens kon de maximale kapaciteit van het molenpark ook maar op een goeie 20 dagen per jaar benut worden, al de andere dagen was er te weinig wind.
Dan nog een probleem dat enkel een zaak was van de hollanders, maar met de subsidies die een bedrijf kreeg voor hun productie van groene energie, kochten die bedrijven (waaronder Nuon) traditionele energie uit het buitenland aan, en verkochten die dan als duurdere groene energie.
Maar toch moet men het gebied van duurzame energie verder aftasten, om het gebrek aan minerale grondstoffen in de toekomst op te vangen.
Ik ontken zeker het belang van een groene partij niet, maar ik vind vooral dat milieubewuste partijen op Europees niveau sterk moeten staan. Volgens mij doet een versnipperd milieubeleid in Europa meer kwaad dan goed.
|