Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
Als 'genetisch linkse' kan ik u zonder schroom bevestigen dat 'links' altijd al 'totalitair' is geweest, zij het niet noodzakelijk op een zelfde manier noch in een zelfde domein als 'rechts'.
|
Kweenie, maar bij mij roept "alt-rechts" eerder beelden op van red-nek Amerikanen die de zaterdag met een witte kap op hun kop een paar negers gaan kruisbranden, en de zondag vroom naar hun evangelische kerk gaan en de rest van de week hard fysisch werk doen. "regel-overschrijdend" is nu niet direct iets dat ik met alt-rechts associeer, die geilen op heel strenge regels allerhande.
Totalitaire anarchisten, ik ken er ook zo, die dromen van een heel strenge wetgeving voor bijvoorbeeld financiele instellingen. Als ik hen dan zeg dat het basis idee van anarchie toch is dat er geen wetten zijn, en geen staat, en geen gerecht, en geen politie en geen sociale regelgeving, dan bekijken ze mij alsof ik van Mars kom: zo een a-sociaal anarchisme, daar moeten ze niet van weten
Maar in de grond is anarchie helemaal niet totalitair. Wel extreem brutaal, want voor totale vrijheid. En vrijheid is bijzonder brutaal.