Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Men zou ook kunnen werken met meerdere locomotieven, die klaar staan in de rangeerstations om de zoveel km, waar dan de locomotief met lege batterijen opzij gezet wordt, en de andere, inmiddels opgeladen, het verdere traject voor zijn rekening neemt tot de volgende wissel.
Misschien kan men met een vaste hijskraan boven het wisselstation, het lege batterij-complex uithalen, en een opgeladen nieuw er in steken.
Heel dat spel moet dus goedkoper zijn, over een periode van weet ik veel, 50 jaar, om een bovenleiding aan te leggen.
Dus voor weinig gebruikte verbindingen. En die verbindingen moeten dus concurrentieel zijn met vrachtwagens of binnenwatervervoer.
Daar zal nog aardig gebakkeleid worden over de berekeningen.
|
Hoeft eigenlijk niet, batterijen kan men al heel snel opladen.
Flashcharging zoals bij een bus.
600 kW in 20 seconden per laadarm (er kunnen meerdere laadarmen ingezet worden bij een lange trein)
cijfers ABB:
http://search.abb.com/library/Downlo...&Action=Launch
uit:
https://new.abb.com/news/detail/2694...logy-goes-live
YT-filmpjes zijn er ook.
bvb 15 seconden:
https://www.youtube.com/watch?v=qLPmWEtgTy0
...kan ook een combinatie van batterijen en supercondensatoren zijn.
of langere duur naar keuze, bij een trein duurt het in- en uitstappen ook langer.