15 september 2018, 10:43
|
|
Banneling
|
HElemaal eens met Henri Heimans overigens :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180914_03743974
Citaat:
Wat me sindsdien wel opvalt, is de banalisering van S&V. Dit gaat tenslotte wel om opgeleide jongvolwassenen. Iedereen kan fouten maken, dat begrijp ik, maar de verontwaardiging achteraf afdoen als een hetze of een heksenjacht, dat vind ik er volledig over. Het gaat hier tenslotte niet om een paar losstaande akkefietjes; daarvoor is het aantal en de frequentie van die beelden veel te groot. Voor mij is dit weerzinwekkende sociaal mediagebeuren een aanzet tot haat. Maar uiteindelijk zal het een rechter zijn die daarover een oordeel moet vellen.’
Wat wil u met uw klacht bereiken?
‘Wat ik verwacht, is een juridisch signaal, nog los van het ethische aspect. Na afloop van deze zaak kan het ook interessant worden om daar wetenschappelijk onderzoek naar te doen: wie zijn die mensen, wat is hun achtergrond, hun motief, hun familieverleden?’
We weten al dat het gaat om studenten in het hoger onderwijs. Er zijn zelfs jonge juristen en historici bij, die niet onwetend of onbewust zijn over de oorlogsgeschiedenis.
‘Dat maakt het ook wat angstaanjagend. Dat ze een rechts discours hebben, is hun goed recht. Maar ze zwaaien ook met hoge principes over traditionele waarden en westerse cultuur, terwijl ze tegelijk die zwarte kant hebben. Dat maakt hun zogezegd Vlaamse moraliteit volstrekt ongeloofwaardig. Het racisme blijkt in hun DNA ingebakken te zitten. Het sluimerende fascisme is na de Tweede Wereldoorlog nooit weggeweest en duikt daar weer op. Iedereen heeft recht op een tweede kans, ook de grootste misdadigers, maar eerst moet er helderheid komen over wie wat gepost heeft aan haatberichten.’
|
|
|
|