Los bericht bekijken
Oud 16 september 2018, 23:43   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.771
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Een gewone "stoommachine" is gewoon zeer inefficiënt. Net omdat die moet werken met grote temperatuursverschillen tijdens de actieve slagen.

Daarom dat stoomturbines zo populair zijn bij "klassieke" electriciteitscentrales. Die werken met een in verhouding veel hogere constante temperatuur. Maar nog niets vergelijken met de gemiddelde werkingstemperatuur van een verbrandings/ontploffingsmotor. Laat staat met de werkingstemperatuur van een straalturbine.

In de scheepvaart daarentegenover zijn stoomturbines al lang uitgerangeerd, uitgezonderd bij nucleaire schepen en de allergrootste oorlogsschepen. De paar andere schepen die nog met stoomturbines werken, zijn of stokoud, of hebben een zeer gespecialiseerde toepassing.


Als je dan toch wil gaan kijken naar een motor die met een laag temperatuursbereik wel efficiënt kan werken, dan kom je uit op een Stirling motor.
Die wisselt temperatuur voor volume. Oftewel, voor een gegeven opgewekt vermogen is die in verhouding enorm groot en lomp.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden