Los bericht bekijken
Oud 18 september 2018, 18:49   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Het gebeurt meermaals:

een stuk krapuul, bvb veroordeelt voor moord of inbraak met geweld en die in de gevangenis zit, zal zich eens manifesteren als witte ridder.

Lorenzo D. verkrachtte drie studentes in het Gentse Citadelpark, maar werd nu zelf het slachtoffer in de gevangenis.

Gent - Lorenzo D. verkrachtte in 2013 drie meisjes in het Citadelpark. Feiten die weinig geapprecieerd worden in de gevangenis, zo blijkt. Dinsdag zat hij als slachtoffer in de rechtbank na een pak slaag van een medegedetineerde, die er geen spijt van had.

Zes vuistslagen op het oog, een high kick op het hoofd en bloed dat tot tegen de muur hing: Lorenzo D. (24) uit Gent kreeg vorig jaar de afranseling van zijn leven in de gevangenis van Beveren. “Hij heeft zich niet verdedigd of teruggeslagen”, liet zijn medegedetineerde Giovanni V.W. uit Gent, die verantwoordelijk was voor het geweld, nadien optekenen. “Ik heb er helemaal geen spijt van dat ik het heb gedaan.”

“Prijs voor elke tand”

Hoewel er geen concrete aanleiding was voor de feiten, is het duidelijk dat de verkrachtingen uit het verleden aan de basis ervan liggen. Het is een publiek geheim dat plegers van zedenfeiten het zwaar te verduren krijgen in gevangenissen.

“Giovanni V.W. heeft “een groot gevoel van afkeer” tegenover mijn cliënt”, verwoordde meester Jeroen Van Kerrebroeck, de advocaat van Lorenzo D. het. “Het verhaal gaat in de gevangenis dat er voor elke tand van hem een prijs te verdienen is. Daardoor durft hij niet meer te gaan wandelen. Die éne keer dat hij het toch deed, werd hij in elkaar geslagen. Daardoor heeft hij nu nog meer schrik om zijn cel te verlaten.

Dat kan toch niet! waarom laat men die andere krapulen het recht in handen nemen?

De staat moet ook gevangenen beschermen, zeker tegen ander krapuul.
Op de spreekwoordelijke uitzondering na dat de gevangenen zelf achter de gepleegde misdaden van een medegevangene komen, is de rest van de afrekeningen die plaatsvinden wegens zedenfeiten in elkaar gestoken door de cipiers. Alleen zij weten wat elke gevangene heeft uitgestoken, informatie die ze dan lekken naar uitgeselecteerde - geweldplegers en dergelijke - gevangenen die wat minder snugger zijn.

Nu, ik heb het een paar maal zien gebeuren tijdens de wandeling, ik moet zeggen, iedere keer was ik daar verbaasd over, de hoeveelheid kloppen en stampen die iemand op een paar seconden tijd te beurt kan vallen, je moet dat gezien hebben, anders kan je je dat niet voorstellen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden