Los bericht bekijken
Oud 19 september 2018, 09:41   #3089
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ergens wel hé. Anders dan jij ben ik redelijk tevreden met de huidige situatie.
Het gaat hem niet om "tevreden te zijn of niet" met de situatie, maar om ze te begrijpen. Als je de situatie beter begrijpt, dan heb je minder illusies. Dat kan enerzijds "ontevredenheid" veroorzaken, maar dat is gewoon een dwaasheid: je was enkel maar tevreden omdat je niet wist hoe het ineen zat. Eens je begrijpt hoe het werkt, wil dat niet noodzakelijk zeggen dat je het wil veranderen. Er is geen reden om iets te veranderen als de kost van die verandering groter is dan het voordeel dat je er zou uithalen eens de verandering verwezenlijkt is.

Ik wil geen "betere wereld' veroorzaken, als de kost om die te realiseren, groter is dan het "betere" dat ik zou bekomen in die betere wereld. Maar dat wil niet zeggen dat men er niet theoretisch kan over praten. Dat is wat ik hier doe, meer niet. Ik wil niks veranderen, ik wil geen betere wereld bekomen. Gewoon nadenken over hoe de wereld echt werkt, en om dat te doen, kijken hoe het IN PRINCIPE beter zou kunnen, maar zonder de minste intentie om daar een vinger voor te verleggen.

Ik denk bijvoorbeeld dat de staat een maffiose vijand is van het volk. Maar dat wil niet zeggen dat ik persoonlijk geen goeie affaires kan doen met die staat. Dat is geen contradictie, in tegendeel. Door beter te begrijpen wat de staat echt is, kan ik waarschijnlijk ook beter zien hoe ik een goeie affaire ermee kan doen. "ken uw vijand" zou ik zeggen. Maar niet om hem te bevechten. Om te zien hoe je hem nuttig kan gebruiken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 september 2018 om 09:43.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden