Los bericht bekijken
Oud 21 september 2018, 17:30   #614
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar wees dan echt konsekwent en gebruik voor "ons" het woord "Nederlanders" , als ge het over ons hebt. Want "belgen" is nu iets "nieuwerwets" dat we in het Nederlands nog maar gebruiken sinds het prille begin van de jaren 1800.
Onze voorouders noemden zich gewoon "Nederlanders" en hun land "Nederland".
En dat nog steeds twee eeuwen na de scheiding der Nederlanden ! Ze hadden het zelfs niet eens over "Zuidelijk(e) Nederland(en)". Semantisch (en in de geesten) was de scheiding nog niet voltrokken...
Mijn beste Jacob, veronderstel eens dat de Vlamingen een unie aangaan met Nederland en zichzelf terug een Nederlands landsdeel gaan heten.. Bon, en daar komt dan de 15de augustus op ons af, namelijk Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart!" Dat is in België een feestdag maar in Nederland niet, hé? Hoe gaat gij de huidige Nederlanders dan overtuigen om ook daarvan een feestdag te maken? Ik beloof u veel gedonder met de Protestantse kerken van Nederland en wellicht ook met Nederlandse economen en politici. En nochtans houden de huidige Vlamingen van die feestdag, nietwaar? Zodoende..
Kijk, zo zijn er wellicht tientallen zaakjes in onze en in de Nederlandse wetgeving waarmee we samen niet (meer) door één deur kunnen. Gij wilt graag de Nederlanden terug hebben zoals ze vroeger waren? Neen, man, ik vrees dat gij bot gaat vangen. Aan mijn voorbeeld alleen al ziet ge al dat de scheiding der geesten in de Nederlanden ten tijde van de opkomst van het Protestantisme de grootste muur is die er ooit tussen onze gebieden is opgerezen. Dat krijgt gij nooit meer goed, ge moogt doen wat ge wilt.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden