Los bericht bekijken
Oud 22 september 2018, 22:00   #5
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik stel het me voor dat verzekeringskantoren een bepaalde portefeuille bezitten die gebruikt wordt voor tussenkomsten op kleine(re) schaal. Gebouwen die afbranden, hier en daar iemand die levenslang werkonbekwaam wordt etc.

Als er ineens een bank met 250 000 klanten gehackt wordt en 250 000 spaarrekeningen geplunderd zijn, heeft zo'n verzekeringskantoor gewoon niet de middelen om iedereen uit te betalen en zijn we met z'n allen gejost.

Momenteel ben ik wat aan het sparen om comfortabel 40-50k als onderpand voor een hypotheek neer te leggen. Daar bovenop wil ik nog zo'n 20k "leefgeld" over hebben voor onvoorziene kosten. Ik zou nog wat investeren in goud/zilver, wat ik niet in een bank zou bewaren. Maar ik zou nooit 100 000 euro of meer op een bankrekening laten staan
Waarom geen aandelen?

Als een bank gehackt wordt, gebeurt meer dan je denkt, dan wordt het getal op de server dat overeenkomt met je rekening teruggezet naar wat het was. Qua liquiditeiten moet de bank niets veranderen want ze hebben ze nog (niet gestolen). De bank waar het "geld" (eerder bits) naartoe gaat, gaat dan de overeenkomende cash vragen van de gehackte bank.

En dan lost dat zich zelf op.
En banken zijn daar ook voor verzekerd. Ik meen ook dat de verzekeringsmaatschappijen in België gezamenlijk tussenkomen in geval van "grote" schade (wat "grote" schade is, is dan weer kleiner dan je denkt).
sepper is offline   Met citaat antwoorden