Ik zie de formulering van het probleem eigenlijk helemaal anders.
Wat ik zie, is dat moslims een klacht neerleggen tegen een organisatie, omdat die mensen verenigt die van een ander gedacht zijn dan zij, over dierenwelzijn en over de definitie van godsdienstvrijheid.
Die moslim-houding is erg anti-Verlichting, of anti-Westers of hoe je het ook noemt.
De moslims snappen blijkbaar niet dat in democratieën naar Westers model, de wetten in het parlement gestemd worden.
Moslims mogen van mij politiek actie voeren, opdat in het parlement hun goesting gestemd zou worden;
en gaia en anderen mogen net hetzelfde.
Een mens die van een ander gedacht is, proberen zijn vrije mening preventief aan banden te leggen, dat moet kunnen, maar wel zeer omzichtig gebeuren.
En bij voorkeur niet via een rechter, maar via een wet.
(zo verkeerd is het ook gebeurd met het verbieden van een referendum in Catalonië, maar dat is hier of topic)
|