Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies
Zelfs uw hele uitleg is nog altijd géén excuus om dit goed te praten...
|
Ik denk dat jij het onderscheid niet maakt tussen de spelregels, en de speler. De speler speelt het spel volgens de regels, om maximaal te winnen. Dat is zo bij elk spel.
Als jij wettelijk RECHT hebt op een uitkering, of dat nu een pensioen, kinderbijslag, een werkloosheidsuitkering, een belastingsvoordeel, of weet ik veel hebt, *ga jij dat dan groothartig terugsturen omdat je al genoeg hebt* ? Ken jij zoveel mensen ? Ken jij mensen die hun kindergeld weigeren ? Ken jij veel mensen die hun werklozensteun weigeren ? Ken jij veel mensen die hun pensioen weigeren ?
Je moet je goed inbeelden wat dat wil zeggen. Het wil zeggen dat je niet alleen jezelf iets ontzegt waar je recht op had, maar ook je gezin, je kinderen. Als je 2000 Euro per maand (ik zeg maar wat) terugstuurt, dan is dat 2000 Euro per maand waar je geen plezier mee kan doen aan je kinderen.
De ENIGE zinvolle reden om groothartig zoiets te weigeren, is wanneer het voor U zodanig weinig voorstelt, dat het in werkelijkheid geen enkel verschil maakt. Als je inderdaad 1 miljoen per maand verdient, dan kan je je permitteren van groothartig te zeggen "ik moet mijn werklozensteun niet". Omdat het inderdaad geen verschil maakt. Je kan er enkel maar "morele winstpunten" mee kopen, maar het is geen enkel verlies.
Als je echter, zeg maar, 4000 Euro in de maand verdient, dan kan je wel degelijk iets doen met 2000 Euro extra. Dat MAAKT een verschil. Dat DOET zeer als je dat terugstuurt. Waarom zou je zoiets doen ?
Ik ken ook maar weinig mensen die geld van de verzekering terugsturen, omdat ze het niet echt nodig hebben. Ik ken maar weinig mensen die met hun baas gaan onderhandelen over een loonsverlaging, want ze hebben eigenlijk zoveel niet nodig.
Iedereen neemt normaal alles waar hij wettelijk recht op heeft. Iemand verwijten dat hij dat doet, is toch ongelofelijk hypocriet ?
Je kan denken dat de spelregels "onrechtvaardig" zijn, maar dat is geen reden voor een speler om daar geen gebruik van te maken.
Bij de voetbal kan je ook van mening zijn dat een hoekschop een onrechtvaardig voordeel is. Maar ik heb nog nooit een ploeg gezien die een hoekschop groothartig heeft geweigerd.