Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2018, 04:57   #596
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik denk dat het voor de Vlaamse zaak nog veel ernstiger is je met racisten in te laten
Waarom eigenlijk ?

Want "racisme" is een veelkleurig begrip, he.

Er is het domme "vellekeskleur racisme". Het domme daaraan is gewoon dat je mensen gaat onderscheiden op basis van een heel specifiek genetisch kenmerk: datgene dat hun huidskleur (en een beetje hun morfologie) bepaalt. Dat is eigenaardig als gedrag. Want er zijn vele onzichtbare genetische kenmerken die even "verschillend" zijn dan die paar dingen die huidskleur en morfologie bepalen.

Het is wel mogelijk dat "huidskleur" een indirecte vorm is van onderscheid maken, gewoon een statistische eigenschap, niet om de huidskleur zelf, maar als proxy voor een statistisch waargenomen "groepsgedrag van mensen met die zichtbare karakteristiek".

Dat is dan gewoon een soort van statistische veralgemening naar een gemakkelijk waarneembare proxy eigenschap. "zwarten zijn lui" is dan niet erger of minder erg dan "Antwerpenaren zijn blaaskaken". Het kan statistisch enige betekenis hebben, of gewoon maar een stereotiep beeld.

Het is een illusie om te denken dat men geen onderscheid tussen mensen maakt ; het is nog een grotere illusie te denken dat onderscheid tussen mensen maken een slecht idee is, en dat alle mensen, in alle opzichten, altijd "evenwaardig" zijn. Of de "huidskleur" proxy pertinent kan zijn in dat onderscheid maken of niet, is een vraag. Maar onderscheid maakt men, dat is niet alleen onvermijdelijk, dat is zelfs vaak ook pertinent.

Er is natuurlijk een verschil in gradatie tussen "ik heb een grotere affiniteit voor zus en zo een mensen", en "alle zus en zo mensen moeten afgemaakt worden". Maar ik denk dat het botte mes van "racisme" veel en veel te grof snijdt. Het is ergens normaal om affiniteiten en afkeer te hebben van zekere klassen mensen, en welke nu precies de proxies zijn die men gebruikt om die persoonlijke keuzes te maken, is een expressie van een politiek standpunt.

Tenslotte valt men weer ik die circulaire idiotie als men gaat zeggen dat men "racisten gaat weren". Want waarom gaat men racisten weren ? Omdat het mensen zijn die andere specifieke groepen vilifieren. Maar je bent net hetzelfde aan het doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 oktober 2018 om 05:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden