Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2018, 16:56   #49
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eigenaardig, niemand die de opstanden uit het verleden als misdaden beschouwd.
België heeft zelfs een oorlog gevoerd om af te scheiden van Nederland.
Ze werden toentertijd wel degelijk als misdaden beschouwd. Maar gaandeweg 'verjaren' die misdaden in de geesten van nieuwe generaties en gaat men de bestaande situatie beoordelen naar de wenselijkheid van vandaag, niet naar wenselijkheid van de daden die tot die situatie hebben geleid.

Als we trouwens alle misdaden uit het verleden willen herstellen zijn we wel even bezig, denk ik. Het ideale recept voor een verse wereldoorlog.

Citaat:
De Catalaanse politici hebben echter niet de macht en mogelijkheden om een aanpassing van de Spaanse grondwet af te dwingen, zoals Vlaanderen heeft gedaan om zelfstandig te kunnen worden.
Het probleem is niet de onmogelijkheid, maar het gebrekkige draagvlak waarop die mogelijkheid en macht zouden moeten steunen. Draagvlak is echter geen onveranderlijk gegeven.

Overigens, als ik in het Spaanse parlement zou zetelen zou ik voor de wettelijke mogelijkheid van afscheiding stemmen, mits er een robuuste meerderheid voor is in de regio in kwestie. Maar dat is een kwestie van ideologie; ik acht dat niet fundamenteel voor een democratie.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden