Los bericht bekijken
Oud 18 oktober 2018, 05:55   #92
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ze werden toentertijd wel degelijk als misdaden beschouwd. Maar gaandeweg 'verjaren' die misdaden in de geesten van nieuwe generaties en gaat men de bestaande situatie beoordelen naar de wenselijkheid van vandaag, niet naar wenselijkheid van de daden die tot die situatie hebben geleid.

Als we trouwens alle misdaden uit het verleden willen herstellen zijn we wel even bezig, denk ik. Het ideale recept voor een verse wereldoorlog.
Politieke verontschuldigingen voor de zinloze dood van vele onschuldige burgers zou al een begin zijn.

Citaat:

Het probleem is niet de onmogelijkheid, maar het gebrekkige draagvlak waarop die mogelijkheid en macht zouden moeten steunen. Draagvlak is echter geen onveranderlijk gegeven.

Overigens, als ik in het Spaanse parlement zou zetelen zou ik voor de wettelijke mogelijkheid van afscheiding stemmen, mits er een robuuste meerderheid voor is in de regio in kwestie. Maar dat is een kwestie van ideologie; ik acht dat niet fundamenteel voor een democratie.
De Spaanse regering is een hogere politieke instelling de Catalaanse regering.
De Spaanse regering haar inkomsten komen voor een deel uit Catalonië.
In Spanje zijn referenda niet wettelijk, net zoals in België trouwens.

Maar je moet eens kijken naar de Brexit. Waar een lagere politieke instelling beslist heeft via een wettelijk en bindend referendum, om de EU te verlaten.
Moest men vanuit de EU de mogelijkheid hebben om de Britse politici juridisch te vervolgen en op te sluiten, dan waren sommige politici reeds lang opgepakt, veroordeelt en opgesloten.
Niet omdat ze willen afscheiden van de EU, maar omdat ze aan de macht en inkomsten van de EU-politici durven raken.

En daar gaat het ook om in Spanje, de Catalaanse politici hebben aan de macht en het inkomen van de Spaanse politici durven raken en om die macht en dat inkomen te behouden, gebruiken de Spaanse politici alle mogelijke middelen.

Moest Spanje buiten de EU hebben gelegen, dan hadden de Spaanse politici zelfs het leger ingeschakeld vanaf het ogenblik dat de Catalaanse regering over een referendum sprak.
Catalonië zou dan gewoon een militair bezet gebied zijn en zou in een burgeroorlog verwikkeld zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden