[size=2]Persbericht Nederlandse Spoorwegen:[/size]
[size=3]
Citaat:
[/size][size=4]Veel meer treinreizigers op tijd in 2004[/size]
|
Citaat:
Het is NS gelukt om in 2004 de treinen fors beter op tijd te laten rijden. Het aantal treinen dat niet op tijd reed is met 17% afgenomen. Hiermee heeft NS de op één na beste prestatie in 10 jaar tijd gerealiseerd. Deze verbetering is ook terug te zien in het reguliere klantonderzoek, van NS, consumentenorganisaties en het ministerie van Verkeer en Waterstaat: het aantal reizigers dat NS een rapportcijfer 7 of hoger geeft, is gestegen van 56% naar 66%. De hoogste waarderingen wordt gegeven aan 'sociale veiligheid' en de 'beschikbaarheid zitplaatsen': respectievelijk 69% en 76%.
De verbetering voor treinreizigers staat in contrast met de toename van het fileleed op de weg. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat meldde recent dat in 2004 het fileleed juist met 11% is toegenomen.
Vorig jaar reed gemiddeld 86,0% van alle treinen binnen 3 minuten op tijd. In 2003 was dit 83,1%. Volgens de internationaal veel gebruikte 5-minutennorm reed vorig jaar 92,4% van de treinen op tijd. Hiermee heeft NS de op één na beste prestatie in 10 jaar tijd geleverd. Alleen in 1999 reed een fractie meer treinen op tijd. Sinds 1999 rijden er overigens ook 150 treinen per dag meer.
President-directeur Aad Veenman: "Ik ben trots op de prestaties van onze medewerkers. Zij hebben de verbeteringen voor treinreizigers grotendeels zelf tot stand gebracht door de oorzaken van vertraging op te sporen en aan te pakken." Op de 13 belangrijkste verbindingen hebben NS-medewerkers het aantal kleine vertragingen (tussen de drie en de vijf minuten) met 30 % teruggebracht. Daarnaast heeft spoorbeheerder ProRail het aantal storingen aan de infrastructuur teruggebracht.
Over verdere verbetering van de punctualiteit in 2005 is Veenman voorzichtiger: "Wij streven ernaar om het nu bereikte hoge niveau vast te houden. Dit zal nog een hele kluif zijn gelet op de grote hoeveelheid onderhoudswerkzaamheden van ProRail aan het spoor in 2005".
|
Sinds het dramatische jaar 2001 is de stiptheid steeds gestegen en inmiddels is de NS dus volledig uit het dal van enkele jaren geleden. Volgens het Nederlandse criterium van op tijd rijden (hooguit 3 min. te laat) waren de stiptheidscijfers als volgt:
2000: 84,7%
2001: 79,9%
2002: 81,2%
2003: 83,1%
2004: 86,0%
Volgens de Europese norm (hooguit 5 min. te laat) waren de stiptheidscijfers uiteraard hoger:
2000: 91%
2001: 85%
2002: 89,3%
2003: 90,5%
2004: 92,4%
(Ter vergelijking de stiptheidscijfers van de NMBS volgens de Europese norm:
2000: 90,7%
2001: 91,2%
2002: 92,6%
2003: 92,6%
2004: n.n.b.)
Onlangs werd nog afgesproken in het nieuwe beheercontract van NS met het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat de NS in 2007 een punctualiteit van 89 procent (Nederlandse norm) moet halen. De NS is in ieder geval goed op weg om dat percentage te halen. Bovendien wordt ook de dienstverlening van de spoorwegen steeds hoger gewaardeerd. Hopelijk kan de NS dit niveau vasthouden.