Van Electrek.co
https://electrek.co/2018/11/05/tesla...ectric-trucks/
Wat Mercedes dus eigenlijk zegt is dat de logistieke sector de elektrische trucks van Mercedes verkiest omdat ze meer lijken op de oude dieseltrucks. Verder probeert men twijfel te zaaien over de werkelijke range van de Tesla Semi. Nochtans hebben enkele potentiële klanten van de Tesla Semi al gezegd dat de claims van Tesla worden gehaald.
Als je een oude dieseltruck ombouwt tot een elektrische truck ga je nooit dezelfde efficiëntie bereiken dan wanneer je een elektrische truck vanaf 0 ontwerpt.
Wat betreft die eCascadia, deze truck heeft een bereik van 400 km met een batterij van 550 kWh. Op zich is dat natuurlijk niet slecht. Het duurt echter 90 minuten om 320 km bereik bij te laden (80% van de capaciteit). Tesla heeft voor de Semi aangekondigd om megachargers uit te rollen die op 30 min 650 km extra bereik kunnen laden in de truck. Die 30 minuten passen in een rustpauze van de chauffeur, die 90 min zijn echter te lang.
De klassieke merken maken hier weer de klassieke fout, het is niet alleen het bereik dat belangrijk is! Een performant en dicht netwerk aan snelle laadpalen is nog belangrijker. Tesla heeft al bewezen dat het zo'n netwerk kan uitrollen voor de personenwagens (superchargernetwerk). De laadtijden van de Mercedestruck doen me vermoeden dat ze de snelle laadpalen zoals bv. die van ionity willen gebruiken met een max. vermogen van 350 kW. Ze gebruiken dus een bestaand netwerk dat ook door personenwagens gebruikt gaat worden en dat bovendien dure stroom verkoopt! Ook hier heeft Tesla al een indicatie over de stroomprijs gegeven.