Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar weet u zelf niet hoe uw eigen godsdienst in elkaar steekt. Alle soennitische rechtsscholen stellen dat de "deuren van de ijtihad" afgesloten zijn.
Dit zijn zowel de hanafitische rechtsschool (dominant in bijna alle gebieden waar eens het Ottomaanse Rijk zich over uitstrekte alsook in Centraal- en Zuid-Azië), de malikitische rechtsschool (dominant in West- en Noordwest-Afrika) alsook de Shafi'itische rechtsschool (in delen van Egypte, Indonesië, Malesië en nog enkele landen).
ALLE, zonder uitzondering, stellen dat de interpretatie afgesloten is en dat men slechts kan toepassen wat toen werd besloten.
Alleen sommigen van de Hanbalitische rechtsschool wijzen het sluiten van de ijtihad af (waaronder bijvoorbeeld Ibn Tajmijja) alsook de sjiïeten.
|
Ik heb nergens gehoord of gelezen dat er één of ander "a imma" zulke uitspraak zou gezegd hebben ; Dat de deur van ijtihad gesloten is , ik heb wel gelezen dat sommige ulama's van de rechtscholen uit de ottomaanse tijd dat zouden gezegd hebben ! Maar of de "a imma" dat zelf gezegd hebben ...dat denk ik niet .
Laatst gewijzigd door Lincoln : 15 januari 2005 om 16:57.
|