16 november 2018, 13:58
|
|
Minister-President
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice
Op dit moment lees je in de media dat bedrijven de grootste moeite hebben om vacatures ingevuld te krijgen.
Toch zijn er nog werklozen.
Ondertussen lijkt het er op dat migratie nog meer een open grenzen politiek zal worden, waardoor vooral mensen zonder scholing ook dit land binnen komen.
Leidt dit niet vooral tot meer armoede, problemen op de woningmarkt, stijging van aantal mensen die langdurig ziek zijn, gebruik maken van de sociale zekerheid, meer criminaliteit, achteruitgang van het onderwijs, en meer nood aan specifieke zorg?
Want naast die ontwikkeling van instroom migratie, zie je dat langdurig zieken terug aan het werk moeten, er al ellenlange wachtlijsten zijn voor sociale woningen, kinderarmoede en armoede in het algemeen stijgt, werkloosheid al snel een heel beperkt inkomen geeft, huurprijzen op de woningmarkt vooral in steden heel hoog zijn vooral voor bescheiden inkomens, gevangenissen vol zitten met doelgroepen, schooluitval onder migranten tot de derde generatie hoog is en spanningen in " aandachtswijken" toe neemt.
Ik wil een onderscheid maken tussen mensen die terecht het statuut van vluchteling krijgen en de economische migranten, wat de grote meerderheid nu vormt.
Mogen wij een beleid verwachten wat de samenhang tussen algemene afbouw van sociale zekerheid / toename armoede erkent en migratie?
Of zijn we schapen, in de uitverkoop?
Mij lijkt dat de draagkracht van de samenleving beperkt is en nog meer mensen waar vooral investering in nodig is, levenslang omwille van de beperkte bagage die meegebracht wordt uit thuislanden een aandachtspunt waarbij het welzijn van wie hier al is meer en meer in het gedrang komt.
Wat denkt u hier over? Hoe zorgen we voor iedereen wanneer vooral kwetsbare groepen toenemen?
|
Het is geen antwoord op je laatste vraag, maar als ik het migratiepact van Marrakesh bekijk, dan denk ik dat de schapensolden eraan zitten te komen.
|