Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Peter001, ik raad je aan, meer in alinea's te schrijven, dat bevordert het leesgemak en -plezier.
Maar als ik je goed begrijp, ben je het meer eens met de keuze van Groen! voor een PGB, dan met de keuze van Inge Vervotte voor meer geld via de instellingen?
|
Je zou het zo kunnen bekijken dat ik uit ervaring spreek, omdat ik dergelijke situatie van dichtbij heb meegemaakt. Ik heb het als het ware met de paplepel ingekregen. Men zou beter eens luistern naar mensen zoals ik en mijn moeder, om een beter doorzicht te krijgen op het terrein zelf. En ja inderdaad ik betracht dat er meer geld zo gaan naar thuiszorg en dagopvang dan naar instellingen. want instellingen zijn geldopzuigende instellingen die er alleen maar rijk op worden en dit ten koste van ouders en pleeggezinnen waar gehandicapte kinderen leven en opgevangen worden. deze gezinnen vragen meer hulp overdag, door bv dagcentra.
In deze dagcentra kunnen gehandicapten dan opgevangen worden terwijl de ouders gaan werken zijn of eens wat tijd voor zichzelf willen nemen. 's avonds nemen de ouders dan het heft terug zelf in handen. Het is altijd beter dat een gehandicapt persoon in zijn vertrouwde omgeving kan opgroeiën en niet in een instelling. Dus omkader dat beter en laat daar meer geld naartoe gaan!!! Op dit vlak kan ik onder andere de stelling van groen bijtreden, omdat zij blijkbaar meer rekening houden met de basis, waar het allemaal begint.
En als men met de basis (het gezin) rekening houd en vandaaruit vertrekt dan komt men tot een conclusie dat er eigenlijk niet meer nood is aan instellingen, maar aan meer dagcentra en hulp aan huis. En zeker niet te vergeten een groter finantiële bijstand voor ouders met gehandicapte personen ten laste. Want het zijn zij die trouwens het meeste geld moeten afdragen voor de goede zorgen van hun kind. Om aan de noden van gehandicapte personen te voldoen is heel wat geld nodig. Geef hen dit dan en je zal zien dat instellingen meer en meer overbodig worden.
Met het systeem die men nu uitbouwd kunnen ouders geen kant op en lopen met hun hoofd tegen de muur, waardoor zij dan uit pure wanhoop hen kind gaan plaatsten in een instelling terwijl zij hen eigenlijk liever thuis zouden houden. Als zij maar meer hulp kregen en op hen vraag zou worden ingegaan dan was dit in de meeste gevallen mogelijk geweest en zaten de instellingen nu niet zo overvol!!!
ook opgesplitst in alinea's - jules