Los bericht bekijken
Oud 23 november 2018, 08:43   #41515
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.325
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Hebt gij daarvan een studie gemaakt ?
Zijn er ook "heel wat" Groot Nederlanders die zich niet daarmee identificeren ?
Ik vind persoonlijk eerder dat Keizer Karel de Vader des Vaderlands is omdat hij de Nederlanden lichtte uit het Franse en "Duitse" leenmanschap.
Tenminste, de Charel stak daarvoor de pluim op zijn kroon, terwijl de eer eigenlijk toekwam aan zijn tante Margaretha van Oostenrijk en zijn zuster Maria van Hongarije voor resp. de "onafhankelijkheid" van Frankrijk en het HRR.
En ja, die Karel V was eigenlijk nogal "ne Charel" ; kortom, er moet niet per se een personenkultus gekoppeld worden aan de Dietse/Heelnederlandse Gedachte.


Waar ik geen lid van ben...

Ge bedoelt het Wilhelmus...?
Waarom zou dat het volkslied van Dietsland moeten zijn ? Ik ben daarvan niet zo heel zeker, maar ge brengt mij zowaar op het idee voor een nieuwe draad...

Die Prinsenvlag is bij mij niet zo vanzelfsprekend. Vandaar dat ik er een speciale draad aan wijdde, precies om die vlag in vraag te durven stellen.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=200507
Anderzijds heb ik die wel als enige gedragen dit jaar tijdens de Peenewandeling.
Ik had de keuze tussen de Leeuwevlag en de Prinsenvlag. Leeuwevlaggen waren er al genoeg, en uiteindelijk stonden daar toch de noordelijke en zuidelijke Nederlanden samen tegen Frankrijk.
Die vlag heeft echter wel Willem overleefd. En het is bovendien onwaarschijnlijk dat ze door hem is ontworpen.
Het is wel de eerste "echte" vlag die in verband kan gebracht worden met de Nederlanden. De 17 Provinciën hadden geen vlag. Het is dus begrijpelijk dat de Prinsenvlag is uitgegroeid tot symbool der Nederlanden. Maar dat betekent niet dat ik er tevreden mee ben.

Eerder uw klicheedenken is eenzijdig . Ik zie dat eerder genuanceerder zoals ik hier getuig...
Ontworpen door hem persoonlijk weet ik nu niet. Maar het heeft vermoedelijk wel met hem te maken. Naar het schijnt waren de kleuren gewoon de kleuren van de kleren die de livreien droegen aan zijn hof.

En die livrei zou er dan ongeveer (misschien wat minder goudbrokaat) zo hebben kunnen uitgezien, maar wellicht in zijn tijd eerder een blanke medemens dan een gekleurde.



Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 november 2018 om 09:09.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden