Legaal gezien schat ik dat Rusland slechts het gewoonterecht had om zich op te baseren (alhoewel thelaw of the seas niet zo simpel is te interpreteren) Er waren afspraken. Oekraïne accepteerde tot nu toe om aan te geven welke militaire schepen het door wou sturen, en dan plots willen ze door zonder de procedures van het verleden te volgen. Dan is het normaal dat men de vraag stelt naar het tijdstip van gebeurtenissen. En daarom is het ook van belang de vraag te stellen "wie wint?". En daarom is het van belang de vraag te stellen "Wat veranderde er?" En dan kom je uit bij een krijgswet en een afgelaste Trump Putin meeting.
Bedenk ook dat net voor de geplande Trump Putin meeting in Helsinki Mueller uitkwam met wat beschuldigingen tegen Russen waardoor ook die meeting afgelast werd, en gereduceerd tot een begroeting in de gangen tussen beide presidenten.
Mijn conclusie: iemand wil niet dat Trump en Putin met elkaar onderhandelen. Iemand met veel macht in de VS.
Ik voorspelde na het balonnetje van Macron en Merkel over een Europees leger er nog meer antirussisch sentiment geprobeerd gecreerd zou worden om dat idee te pogen begraven. De VS wil haar militaire controle op Europa via de Nato niet verliezen.
De VS zou trouwens iets gelijkaardigs in de buurt van haar kust nooit toelaten en als een provocatie zien, internationaal recht of niet. Cuba had ook alle recht Russische basissen te openen in haar land en daar te stationeren wat het wou. De VS riskeerden er een wereldoorlog voor. Om maar te zeggen dat het Russisch gedrag niet zo abnormaal is en mijns inziens eerder met gepercipieerde nationale veiligheid dan met imperialisme te maken heeft. Het is ook niet Rusland noch China dat 800 een netwerk van honderden militaire basissen heeft over heel de wereld. Laten we dingen in perspectief plaatsen.
Trouwens dat poortje dat Trump open liet om de meeting in Argentinië toch door te laten gaan werd vandaag gesloten. Ik vermoed dat Trump onder druk staat.
Laatst gewijzigd door Bach : 30 november 2018 om 10:21.
|