Los bericht bekijken
Oud 8 december 2018, 10:00   #73
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uiteraard. Iemand die niet speciaal een interesse heeft voor een onderwerp, gaat zich toch ook niet amuzeren met daar een voorstel over te formuleren, nee ?
Want het kost werk: je moet aan voldoende handtekeningen komen en dergelijke meer, he. Je moet dus wel gemotiveerd zijn, en gemotiveerd ben je als je belangen te verdedigen hebt.

Een volksuitspraak is ook niet "neutraal", ik maak mij geen illusies. Uiteraard betekent een volksuitspraak fake news, manipulatie, en al wat erbij hoort. Dat is onvermijdelijk, daar is geen oplossing voor.

Maar op elk ogenblik heeft het volk het gevoel van de macht in handen te hebben, en kan op elk ogenblik beslissen van in te grijpen.

Een "gele hesjes" situatie is in Zwitserland niet mogelijk: ze zijn met voldoende om een stemming te eisen over die wet op de diesel ; en nadien komt het verdict van het volk: voor of tegen.

De bedoeling van een democratisch systeem is niet van een "performant" of "juist" systeem te hebben. Maar gewoon van een volk zijn eigen bonen laten te doppen, zelf verantwoordelijk te stellen voor zijn eigen leefregels, of die nu dom of goed bedacht zijn. Domme, maar democratische leefregels zijn veel meer aanvaardbaar, dan bijzonder intelligent uitgekiende leefregels, opgelegd door een "wijze".
Daar heb je natuurlijk wel een punt. Ik vraag me eigenlijk af indien men veel betoogt in Zwitserland.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden