Los bericht bekijken
Oud 17 december 2018, 18:15   #10
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181217_04041126

Deze uitspraak maakt dat de mensen bij de zelfmoordlijn ten allen tijden strafbaar kunnen gesteld worden als er na een telefoontje naar hen er iemand uit het leven stapt.
Deze uitspraak verhoogt een te meer de drempel om hulp te zoeken bij levensproblemen waar je zelf niet meer uit geraakt.
Goed of verkeerd signaal?
Mij hebben ze alvast niet weerhouden om een zelfmoorpoging tegen te houden...
Zo'n lijn is je reinste onzin mijns inziens maar hoeft niet per sé te verdwijnen van mij (al helpen ze maar één iemand, is het één geval minder). Meeste mensen gaan echt niet lopen bellen naar vreemden als ze echt op de afgrond staan, ook al is het anoniem. Grotere verantwoordelijkheid van familie en vrienden als ze iemand kennen die een noodkreet uit. Zelfs al is het dan op die moment een schreeuw om hulp, dan doe je er alles aan om ze te helpen, desnoods externe hulp inschakelen. Maar nooit raad ik iemand aan om naar die lijn te bellen...
Nu dit terzijde, dien pastoor moet zich niet schuilhouden achter zijn biechtgeheim als het gaat om mensenlevens, dan grijp je in. Dus schuldig aan het niet verlenen van hulp aan iemand in een noodsituatie. Ik had in den tijd mijn beroepsgeheim ook geschonden als er levens op het spel stonden, daar zou ik van zen leven geen minuut over moeten nagedacht hebben of nog nadenken.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden