Los bericht bekijken
Oud 18 december 2018, 06:18   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Dat is nooit aan jou om daarover te beslissen. Leven en dood is iets dat in dit geval enkel in de handen van de persoon zelf is.
Tuurlijk, maar als een persoon mij om mijn mening vraagt, is het wel toegestaan om mijn mening te geven, en die kan dus wel degelijk zijn "ik denk dat gij gelijk hebt. Go for it."

Citaat:
Zelfmoord is altijd een drama. Eender welke reden je ook kan bedenken, er is een oplossing voor. Tenzij iemand ondraaglijk lijdt, en dat is dan ook nog aan die persoon zelf om daarover te oordelen me dunkt
Dat is nu een punt waar ik het alles behalve eens mee ben. Wij gaan allemaal dood, maar de meesten onder ons "ondergaan" die dood. Ze zelf organiseren lijkt mij toch wel veel beter in vele gevallen. Leven dient om plezant te zijn. Als het vooruitzicht niet meer plezant is (en de ganse vraag is: is dat vooruitzicht correct ingeschat of niet), dan is het beter van niet te leven.

Citaat:
Neemt niet weg dat ik toch ergens nog een sprankeltje hoop op beterschap heb, tegen beter weten in zelfs. Zelfs in mijn darkest hours, hou ik nog vast aan leven. Hoe pijnlijk, zwaar en rot het ook is.
Dat is ook een keuze. Je bent vrij om die te nemen. Als er "een sprankeltje hoop is", dan wil dat zeggen dat je eigenlijk nog zin hebt om verder te leven.

Maar het kan ook goed zijn dat er mensen zijn, die niet eens lijden of zo, maar die vinden dat wat ze gehad hebben, mooi is geweest, en daar geen minder mooie periode aan willen koppelen alvorens toch te sterven, en dus kiezen van op het einde van het stuk dat ze mooi vonden, te stoppen.

Zelfmoord is gewoon de controle terug nemen van iets dat je anders toch willekeurig overkomt.

Ik zou er zelfs aan toevoegen: het idee dat je zelfmoord kan plegen, geeft je de moed om nog een dag te leven. Ook al is het een dag waarvan je weet dat hij niet leuk zal zijn, het idee zelf dat je nog altijd de uitweg hebt van zelfmoord, maakt dat je meer moed hebt "om toch maar een kijkje te nemen". Het is een beetje als "ge moet gene schrik hebben van het leven, als ge het beu zijt kunt ge altijd stoppen".

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 december 2018 om 06:29.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden