Los bericht bekijken
Oud 19 december 2018, 16:47   #118
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Neen ik denk dat niet ik ben daar 100 % zeker van en wel omwille van het volgende ;

Met andere woorden volgens jou evolueert de dag van vandaag alles veel trager dan in de middeleeuwen.......Ieder zijn mening maar dat is volgens mij gewoon iets schrijven om te proberen het laatste woord te hebben. Totaal niet mee eens en belachelijk.
Ik had het over fundamentele doorbraken, niet over facebook of zo. De periode die je aanhaalde, van 1200 tot 1650, heeft verschillende quasi-unieke verschijnselen gekend in de geschiedenis waarvan de belangrijkste deze is: de geboorte van de wetenschappelijke methode. Toegegeven, de Principia kwam pas 37 jaar later, maar ik reken die er toch min of meer bij. Een ander belangrijk verschil is in oorlogsvoering: van pure spierkracht naar vuurwapens, de overgang van individuele sterkte en kunde, naar kapitaal in oorlog. De oceaanvaart, en het ontdekken van de nieuwe wereld. De opkomst van een financieel wezen.
Dat zijn heel DIEPE veranderingen.
De tweede periode die jij aangaf, heeft natuurlijk ook veel doorbraken gekend, maar die waren meer *verdere gevolgen* van die in gang gezette veranderingen dan fundamentele omwentelingen.
Ja, op wetenschappelijk vlak is die periode heel diepgaand geweest, maar in de grond is het gewoon een verdere toepassing van de methode die eerder ontdekt was. Ja, de kwantum mechanica, de moleculaire biologie, het nucleaire waren grote stappen, maar in de continuiteit van de wetenschappelijke methode, in gang gezet in de 16-17de eeuw.

Waarschijnlijk is de enige significante *fundamentele* doorbraak, die ergens vergelijkbaar is met die van die eerdere periode, de ontwikkeling van de computer geweest - maar het IDEE daarvan was al veel ouder. Niettemin denk ik dat het een gigantische stap geweest is: denkende materie, andere dan biologische.

Op politiek, economisch, militair... vlak is er een veel grotere continuiteit tussen 1920 en vandaag, dan tussen 1200 en 1650. Representatieve democratieen waren al bestaande, natie-staten met legers ook, internationale handel ook,...

Die zijn allemaal serieus gewijzigd, maar daar is niet veel FUNDAMENTEELS aan veranderd.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 december 2018 om 16:53.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden