Los bericht bekijken
Oud 21 december 2018, 08:10   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Een eerste punt is dus dat buren kiezen om te gaan wonen naast een woning met bomen in de tuin om dan vervolgens te gaan klagen over deze bomen en het feit dat deze “wat licht” zouden weg nemen. Bestaat er nog een meer belachelijk argument? Ze eisen dan dat de buurman deze bomen in zijn eigen tuin gaat kappen. Alle gekheid op een stokje dus.
Er zijn wetten. Die wetten zijn vaak idioot. Een rechter past die idiote wetten toe.

In Frankrijk gelden gelijkaardige wetten, maar daar geldt inderdaad wel: "wie was eerst ?". Als de boom er was voor de buur, kan de buur niet klagen ; enfin, tenminste, als de boom niet "veranderd" is. Het is niet omdat daar een boompje stond van 2 meter, die nu 8 meter geworden is, dat die wet geldt. Maar als daar een grote boom stond voor de buur er was, dan kan die buur niet klagen. Als die boom verder dan 2 meter van de scheidingslijn staat, ook niet. En als die boom daar al 30 jaar staat, ook al was de buur er eerder, kan hij ook niet klagen. Een boom van 30 jaar mag altijd blijven staan waar hij staat.

Ik weet het want ik heb een gelijkaardig probleempje met mijn buur. Ik heb ook een nogal wilde tuin met grote bomen. En die buur klaagt daar ook over. Maar ik woon daar al lang, en hij heeft zijn huis 3 jaar geleden gebouwd. Dus kan hij niet veel eisen.

Ik probeer wel te snoeien als em mij dat vraagt. En mijn grote bomen staan op meer dan 2 meter van de scheiding. Maar ze zijn wel ENORM. 8 - 10 meter hoog. En ja, zijn tuintje zit volledig in de schaduw daardoor, behalve in de zomer een paar uur rond de middag. Tja.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden