Ik zou dat nuanceren : de thematiek van hun campagne 2019 ligt al maanden vast, en tenzij ze die echt helemaal aanpassen en veranderen komt het confederale verhaal daar niet in voor.
bron :
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...2019~a33d7079/
Bourgeois zijn fameus confederalisme komt daar exact 0 keer in voor...
N-VA heeft haar eigen federale regering verlaten omwille van hun identitaire fetisj, niet voor hun confederale wensdromen. Dat laatste haalden ze pas op de allerlaatste dag boven (de eis tot opname art 195 GW) om de nog twijfelende Charles Michel helemaal kwaad te krijgen en zo het laatste bedrijf van dat slecht toneel in gang te steken.
Ander punt : altijd rekening houden wie er in die partij met nogal veel 'caracteriels' communiceert : het is niet de Grote Leider, ook niet de meest uitgesproken separatist (Peumans, maar die stopt met politiek) maar wel de vader van de partij doch die zelf bijna aan het einde van zijn carriere komt (71) en dat luttele dagen nadat de pers openlijk speculeert dat zijn opvolger in vlaanderen niemand minder dan Jan Jambon zal zijn.
Zo lang ik De Wever niet op de barricaden zie kruipen voor 'plots' terug confederalistische krampen te krijgen denk ik dat we hier vooral politieke marketing zien voor de vlaams nationalisten die niet enkel van Marrakesh en van invasies dromen ook tevreden te houden.
Iets anders : toen Vuye & Wouters aan de deur gezet zijn, is hun taak overgenomen door Sander Loones en Mathias Diependaele. Die gingen dat Vlaamse project dragen.
Hoorde iemand daar nog iets van , behalve het zachte geruis van oorverdovende stilte ?
Niet alleen voor CD&V maar ook voor de nieuwe Tsjeven van N-VA is het een adagium : "Vlaamse reflexen, dat is goed voor tijdens de verkiezingen".