Discussie: Nieuwe auto kopen
Los bericht bekijken
Oud 23 december 2018, 14:43   #33
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als het is om een inkomen van 70000 bruto naar beneden te krijgen moet je al flink uitgaven doen.

Gebruik eens de bruto netto tool Van De saedeleer ...die is goed en eenvoudig te gebruiken om min of meer wat te zien.

Bereken uw jaarlijkse aftrek. Tel uw voordeel alle aard terug bij en ditjes en datjes.

En ik vrees dat de uitkomst voor u een Porsche lichte vracht of range rover zal worden in lichte vracht.

Je verdient te veel he?
Ik heb het hier over bruto he, dus pre sociale lasten en belastingen voor een zelfstandige. Ik ben een jaar bezig en heb nog altijd geen duidelijk beeld van wat daar na alle belastingen van overblijft. Ze zeggen dat er van mijn "maandloon" gemiddeld 50% zal overblijven.

Dus als ik komend jaar 8000 op een maand verdien, maakt de aannemer daar een dikke 70% (dat percentage wordt onderhandeld) van over. Momenteel fluctueert het tussen de 5000 en 6000 maar dat zal oplopen zodra ik deels voor mezelf werk. Netto zou daar tussen de 2500 en 3000 van overblijven want de rest verdampt in sociale lasten en belastingen.

Ik moet kosten maken om die lasten omlaag te krijgen maar ik vind een auto een domme investering omdat een nieuwe auto het eerste jaar al 20% van zijn waarde verliest, en de 3 komende jaren 10%/jaar. Maw de doorsnee auto is na 5 jaar met geluk maar de helft van zijn nieuwprijs waard. Hangt er ook een beetje vanaf of het een duurzaam merk is.

Ik zou liefst een gebouw(tje) kopen als handelsruimte maar dat later nog als woonruimte kan dienen. Da's ten minste waardevast. Ofwel neem ik mijn vriendin halftijds aan om mijn administratie te doen. Maar ik vraag me af wat ik haar zou moeten betalen opdat zij er zelf nog 1000 euro/maand netto van zou overhouden.

Als de staat maar van me blijft stelen met oplopende belastingen ga ik gewoon 3 dagen in het wit werken en 2 dagen iets totaal anders in het zwart doen.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 23 december 2018 om 14:48.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden