Los bericht bekijken
Oud 23 december 2018, 16:46   #1
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard Beke opent communautaire deur

Waarschijnlijk heeft die al een voorakkoord met de N-VA

Citaat:
Ook CD&V-voorzitter Wouter Beke had wel oren naar de communautaire eisen van N-VA, die normaal aan het einde van de legislatuur van Michel I op tafel zouden komen. Dat zei hij tijdens het partijvoorzittersdebat in "De zevende dag" op Eén. "We hadden dat afgesproken. Maar N-VA is vertrokken uit de regering."

Of hoe de fameuze "atomaschriftjes" toch nog niet helemaal versnipperd zijn.

CD&V-voorzitter Wouter Beke zegt in "De zevende dag" nu onomwonden dat er inderdaad zulke afspraken waren over de herziening van de Grondwet. "We hadden afsproken dat we dat zouden doen, als dat Zweedse vliegtuig op een behoorlijke manier aan de grond zou geraken. Maar de N-VA heeft ontslag genomen uit de regering. Die is nu in lopende zaken. En dat betekent dat deze regering maar beschikt over 52 zetels."

Beke wijst erop dat je, om zo'n verklaring tot herziening van de Grondwet te kunnen doen, een regering nodig hebt, maar ook een Kamer en een Senaat. "Ik ben daar principieel voor. Ik heb daar nooit een geheim van gemaakt. Alleen heeft u (Bart De Wever, red.) de zaak nu wel erg bemoeilijkt (noteer: niet onmogelijk) door uit de regering te stappen."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/12...ik-ben-voor-e/
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden