Ik vind het verkeerd om de colleges in een andere dan de "moedertaal" van de studenten te geven, en met moedertaal bedoel ik de taal die in een bepaald taalgebied wordt gesproken zoals het Nederlands in Vlaanderen. Toen ik nog aan de VUB studeerde waren er maar een handvol colleges in andere talen, vooral omdat de professoren die deze colleges gaven buitenlanders waren. Ik heb zelf een cursus over communicatiewetenschappen in het Duits moeten volgen omdat die professor een Duitser was. Zijn Nederlands was zo slecht (respect ! hij probeerde het tenminste !) dat we hem vroegen om zijn in het Nederlands uitgetypte notities te mogen copiëren terwijl hij zijn colleges dan in het Duits zou geven zodat we het zo optimaal mogelijk konden volgen.
Het Engels is wel gemakkelijk als "universele taal" zoals het Latijns in de Middeleeuwen en tot lang daarna de voertaal was op de universiteiten in Europa, maar ik wil waarschuwen voor taalverarming nu wij meer en meer Engelse uitdrukkingen overnemen, alleen al door de invloed van het internet. Ik betrap mijzelf er regelmatig op Engelse woorden te gebruiken om iets uit te drukken dat ik niet meer in het Nederlands kon, maar dat komt dan ook omdat ik vrijwel uitsluitend Engelstalige SF- en Fantasy-literatuur lees en in het Engels communiceer met mijn internationale contacten. Ik merk zelf dat mijn Nederlands taalgebruik armer is geworden. Hoe moet het dan wel niet zijn als studenten hun colleges uitsluitend of voornamelijk in het Engels zullen volgen ?
De door mij aan de VUB gevolgde richting communicatiewetenschappen heeft als basis het werk dat door verschillende Duitse communicatiewetenschappers (die voor en na WOII naar de USA zijn geëmigreerd) was verricht, vandaar dat we ook verplicht waren om hun werken in het Duits en het Engels te lezen. Wij leerden die talen snel genoeg hoor !
Conclusie: ik ben tegen het in het Engels doceren op de universiteiten en hogescholen. Ik ben wel voorstander van een degelijk taalonderwijs om internationaal te kunnen werken. De dwang om Frans te leren zou moeten vallen voor de noodzaak om Engels te leren, net zoals de Franstaligen er beter aan zouden doen om Engels te leren in plaats van Nederlands. Wie verder wil komen kan dan Frans en Spaans bijnemen. Ik spreek zelf 4 talen vloeiend en heb noties van een vijfde + gebarentaal, maar ik besef dat ik daarmee wel een uitzondering ben. Men wilt onderwijs afbouwen om de kinderen meer te laten spelen... mijn visie is de kinderen extra lessen bij te geven om hen in staat te stellen zich internationaal te kunnen uitdrukken !