Los bericht bekijken
Oud 26 december 2018, 23:27   #90
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
https://m.knack.be/nieuws/belgie/lan...box=1545052310

Langzaam maar zeker zet Bart De Wever België schaakmat en werkt hij aan een Vlaamse republiek'
Men zou inderdaad kunnen veronderstellen dat, de voor de Franstalige publieke opinie met de MR kollaborerende NVA, zwaar zal afgestraft worden bij de volgende verkiezingen en de PS in Wallonië als grote overwinnaar uit de bus komt.
Ook valt daar de opgang van extreem links niet te onderschatten.

Zo bekeken zou het dus best kunnen dat na de volgende verkiezingen de tegenstelling tussen het linkse Wallonië en het rechtse Vlaanderen, en bijgevolg de onbestuurbaarheid van België, groter dan ooit zal blijken te zijn.
Volgens Liesbet Van Impe hebben we in 2019 dan ook geen nieuwe regering.

Voor mij is de vraag daarbij hoe de Nederlandstaligen het gaan spelen om uit die situatie hun profijt te halen. Zoals ik het hierboven stelde, als de Nederlandstaligheid in Brussel zal opgeofferd worden om het konfederalisme te forceren dan hoeft het voor mij helemaal niet. Ik kijk dan ook de situatie met zeer grote ongerustheid tegemoet...

Ergens hoop ik dus dat Van Impe gelijk heeft, maar tegelijk vrees ik dat ook...
Het ijzer wordt heter maar dat betekent nog niet dat het zal gesmeed worden naar mijn goesting.

Tenslottte vrees ik ook dat Jules Gheude met zijn rattachistische visie zou kunnen gelijk krijgen als Vl. onafhankelijk wordt. Op de website van het RWF wordt volgens Wiki gesteld: Toch wordt het rattachisme als een serieuze optie beschouwd voor velen als België zou ophouden te bestaan. Een opinieonderzoek uit 2008 liet uitschijnen dat 49% van de Walen voor een aansluiting bij Frankrijk is als België ophoudt te bestaan, 60% van de Fransen zou voorstander zijn. Volgens een onderzoek gepubliceerd in juni 2010 was toen zelfs twee derde van de Fransen voor aanhechting.

En dat is ten allen prijze een scenario dat moet vermeden worden!
De Heelnederlander in mij ziet daarin een verdere desintegratie der Nederlanden, en de Grootnederlander ziet zijn Dietse buffer die eeuwenlang zeer nuttig was verloren gespeeld.
Zoals onze forumvriend Hollander hier eens stelde, en ik kan hem alleen maar gelijk geven: de legers van de vorsten die eeuwenlang de Nederlanden verdedigden tegen de Franse aarstvijand zouden dan voor niets hebben gestreden. En de Franse imperialisten zouden zomaar en voor niets een potuum geschenk in de schoot geworpen krijgen: dat is onverteerbaar en onverkropbaar. Inbuvable zou Madame NON zeggen.
Het is niet dat ik een zeer grote vriend van Wallonië ben, dat is pure geopolitiek.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 december 2018 om 23:57.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden