Volgens autowereld.be is de grotere Tesla X 75D alvast beter dan Jaguar I-pace.
Alhoewel Tesla X zelfs ~3 jaar langer op de markt is.
Citaat:
https://www.autowereld.be/autotests/...gstreffer.html
Rapport
DESIGN
De I-Pace is het mooist, de Model X het functioneelst.
INTERIEUR
Tesla pareert Jaguars afwerkingservaring met de kracht van ergonomie
RIJGEDRAG
Lichter, kleiner, sneller: fans van ouderwets rijplezier kiezen de I-Pace.
COMFORT
Voor dagelijkse pendelritten verkiezen we de Tesla, al was het maar omwille van Autopilot.
PRIJS
Dat de I-Pace goedkoper is, ligt o.a. aan de andere uitrustingspolitiek.
Dus
Taxeer ze als EV’s en de Model X wint. 1. Tesla Model X 75D 2. Jaguar I-Pace 400
De afrekening: Piet Andries
De I-Pace is een knap debuut, zeker in de letterlijke betekenis van het woord. Hij is het bewijs dat Jaguar zijn jarenlange ervaring ook kan inzetten voor het bouwen van e-auto’s. Hij steekt beter in elkaar dan de Model X, ziet eruit om te stelen en rijgt de bochten aan elkaar met een bravoure waarvan totnogtoe geen elektrische auto was behept. Fans van het klassieke rijplezier weten dus wat te kiezen. Al kunnen ze dan ook bij de Model S terecht, want de Jaguar zit tussen beide Tesla’s in. Echter, ook Tesla kan ervaring uitspelen. Ze ligt elders, in het concipiëren van elektrische auto’s en het zo goed mogelijk neutraliseren van alle randperikelen die daar voor de klant komen bij kijken. Daar raakt Jaguar niet voorbij. Alleen strategisch al winnen de Amerikanen. Komt de stekker in het spel, dan ben je een pak makkelijker en sneller af in de Model X die ook verder staat in ergonomie, semi-autonoom rijden en het zo typische comfortgevoel voor elektrisch rijden. De lichtere I-Pace rijdt plezanter, de slimmere Model X kijkt verder vooruit. Als je zogenaamd twee auto’s voor de toekomst laat duelleren, dan is dat laatste van doorslaggevend belang.
Bijgedachte: Yeelen Möller
Dat de Model X de slimmere auto is, staat buiten kijf. Hij is ontworpen volgens de logica van een it-specialist, wat hem op een haast populistische wijze ongemeen populair maakt bij zijn eigenaars. Jaguar zit daarentegen duidelijk nog bevangen in zijn structuur van de traditionele autoconstructeur. Dat merk je, de I-Pace weet niet te bewonderen als een nieuw stuk speelgoed, waar de Model X dat bijna letterlijk is. Maar vergelijk de I-Pace ook eens met de F-Pace uit dezelfde showroom. Dan spreken we in de autowereld over een revolutie: de elektrische auto is compacter dan zijn verbrandingsbroertje, maar wél een stuk ruimer. En bovendien ook veel knapper. Of nee: nog sexier. Vloer het rechterpedaal en ook de I-Pace laat een leuke grom horen, ook al is het een artificieel gebeuren. Binnen het gamma van Jaguar is er dus geen twijfel mogelijk welk model het meest vooruitstrevend is. Het zijn dan ook niet de early adopters en de Tesla-eigenaars die moeten worden overtuigd. Die beweren toch dat Elon Musk heilig is en zijn scheppingen niets anders dan perfect kunnen zijn. Het zijn de Jaguarrijders die onder de indruk moeten zijn van hoe de I-Pace eruitziet en wat hij kan. En daar slaagt hij zonder enige twijfel in, terwijl hij tegelijk vertrouwd genoeg aanvoelt voor de conservatieve automobilist. Een pleidooi voor de Brit, voor de gigantische stap die het merk heeft durven zetten, direct in de goede richting bovendien. En voor het feit dat de I-Pace wél in de Gentse binnenstad past zonder permanent doodsangsten te moeten uitstaan.
|
Met een model 3 anno 2019 vergeleken maakt de Jaguar I Pace nog veel minder kans. Ik zou zelfs zeggen dat er iets aan die auto scheelt als men de verbruikswaarden begrijpend leest. De Jaguar I pace is qua afmetingen en binnenruimte niet meer dan een middenklasser (crossover):
Tabel afmetingen in het rosa, het EPA verbruik was toen nog niet bekend, is namelijk 44 kWh/100 miles...

zie EPA-cijfers eronder...:
https://www.autoblog.com/2018/03/01/.../?guccounter=1
Die Europese vergelijkingstesten zullen we tegen maart 2019 mogen verwachten.