Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Dat zou willen zeggen dat men voor "banale overtredingen" gewoon zijn laars kan lappen aan rechterlijke bevelen. Stel dat de maximale dwangsom, wat zeg ik, 5000 Euro zou zijn voor die bomen, dan kan die man beslissen dat hij de wet mag overtreden, en dat hem dat eens en voorgoed 5000 Euro zal kosten.
Wet of geen wet, men kan de pot op: men "koopt" zijn recht om de wet en de uitspraken van een rechter naast zich neer te leggen.
Het is om het bovenstaande effect te vermijden, dat er precies dwangsommen bestaan. Opdat geen enkel kieken ze zou betalen, maar zou gehoorzamen aan wat de rechter beslist.
In zekere mate is dat zo, met bvb parkeerboetes. Je kan beslissen om ergens verkeerd te parkeren. Je "koopt" dat recht met een verkeersboete. Echter, de volgende dag dat je dat weer doet, heb je WEER een verkeersboete. En zo voort. Mocht er een "redelijke bovenlimiet" op verkeersboetes bestaan, dan zouden velen die som eens en voorgoed willen betalen, om gelijk waar hun auto voortaan mogen te zetten. Verkeerd parkeren is dan een wet die niet voor hen bestaat: ze hebben ze afgekocht.
Ik ken de tarieven niet in Belgie, maar stel dat een verkeersboete, wat zeg ik, 40 Euro is. Stel dat er een bovengrens is aan het aantal verkeersboetes dat je kan krijgen. Zeg 100. Voor 4000 Euro, eenmalig, "koop" je dus vrij parkeren op alle denkbare plekken waar het verboden is.
Zo gaat het dus niet.
Als jij 1000 keer verkeer geparkeerd hebt, zal je 40 000 Euro boete moeten betalen.
Die rechter zegt aan die mens: "ge moet de wet respecteren, en ge moet die bomen uitdoen VOOR datum X, zoniet krijgt ge een straf per dag, een schadevergoeding voor uw buur aan wie ge zijn recht op zonneschijn ontzegt (volgens een inderdaad idiote wet, maar het is de wet)".
Dat is een beetje als de rechter die zegt: "vanaf datum X is het verboden op plek Y te parkeren: verzet uw auto".
Elke dag, na datum X, krijgt de kwiebus die zijn auto niet van plek Y wil verzetten, dus een parkeerboete. Hij houdt dat heel lang vol. En nu komt-em bleiten dat hij zoveel boetes heeft...
|