Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
moet men zijn keuze kunnen motiveren ? niet echt maar 't mag
"nou ...ik wou gewoon wat vroeger thuis zijn na zo'n zware dag en dan heb ik maar alle rode lichten aan mijn laars gelapt"
"bah ... ik kan dien overbuurman zijn kop niet zien dus ik dacht dan maar laat ik hem wat bijwerken met een hamer"
moet men zijn keuze verantwoorden ? zeer zeker van zodra je in 't vaarwater van een ander geraakt
"euhmzz.... 20000€ + een halfjaar rijverbod voor een paar rode lichten en wat overdreven snelheid ?"
"slik! 20 jaar den bak in ?"
|
Nogmaals, het gaat hier om private rechtsverhoudingen...
In het voorbeeld dat je hier geeft, bevind je je in de publiekrechtelijke sfeer. Het aan je laars lappen van de snelheidsbeperkingen is een misdrijf en misdrijven pleeg je tegen de samenleving in z'n totaliteit. Idem voor het in elkaar timmeren van je buurman (hoe raar dit ook moge klinken).
Storme (en ikzelf) hebben het over rechtsverhoudingen van particulier tot particulier... en da's een heel ander paar mouwen. Die distinctie moet je steeds voor ogen houden.
Publiek recht: non-discriminatiebeginsel. De Staat k�*n en mag niet discrimineren.
Privaat recht: de particulier is altijd vrij in zijn "voorkeuren"; hoe irrationeel ook. Dus ook de werkgever, de verhuurder, de verkoper, etc...