Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2005, 04:18   #1
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard Missing links bij het spoor

In het onderwerp over de verlenging van de A19 van Ieper tot Veurne, kwam het reeds ter sprake. Niet alleen ons wegennet kent enkele zgn. 'missing links'. Ook het Belgische spoornet, sinds de kaalslag in de spoorlijnen van de jaren '50 van vorige eeuw, kent heel wat missing links. Spoorlijnen die nu zeer nuttig zouden kunnen zijn, en eigenlijk onmisbaar voor een volledig spoornet. Ook andere, kleinere ingrepen zouden het spoornet, zoals we dat in België kennen, kunnen verbeteren.
Een aantal van die ingrepen zijn al gebeurd in het nabije verleden, of staan op stapel. Ik denk aan de boog boven Leuven, of de heringebruikname van de westerring rond Brussel (lijn 28) voor het treinverkeer. De verdubbeling van een aantal lijnen naar aanleiding van het GEN reken ik daar ook onder.
Een aantal keer is dan weer een beslissing genomen, waar er een beter alternatief voor bestond. Waarom wordt bijvoorbeeld lijn 50a op vier sporen gebracht, terwijl verlenging van lijn 58 Gent-Eeklo(-Maldegem) tot Brugge, in combinatie van een spoorboog boven Gent-Dampoort, een even valabel alternatief had geweest, en bovendien Gent-St-Pieters had kunnen ontlasten van alle goederenvervoer, of toch zeker dat van Antwerpen naar Brugge. Of waarom lijn 73 voorbij De Panne niet meer wordt gebruikt, terwijl Duinkerken op een boogscheut ligt, hetzelfde geldt trouwens ook voor Comines(F)-Komen, waar beide stations op amper een km van elkaar liggen, maar niet met elkaar verbonden zijn. Maubeuge(F)-Quévy, waar alleen nog goederentreinen rijden, Erquelinnes-Jeumont(F), Valenciennes(F)-Quiévrain, en ook plaatsen die wat verder van elkaar liggen, zoals Dinant-Givet(F), Turnhout-Tilburg, Bilzen-Maastricht, Neerpelt-Weert (de IJzeren Rijn), Ottignies-Nijvel, Herentals-Tessenderlo-Diest, Leuze-Ronse, Ieper-Roeselare/Diksmuide(-Nieuwpoort), Puurs-Dendermonde(-Aalst-Burst), Genk-Maasmechelen, Genk-Maaseik...
Ongetwijfeld zijn niet al deze projecten te verwezenlijken. Maar met de wetenschap in het achterhoofd, dat een spoorlijn vaak stukken goedkoper is als een snelweg, de vaak kleine investeringen die men moet doen, omdat de sporen er soms al liggen, of omdat de afstand te verwaarlozen is, en het project van De Lijn, om een aantal sneltramlijnen in Limburg aan te leggen, waarmee ook de exploitatie vrij goedkoop kan gebeuren (in tegenstelling tot de zware treinen van de NMBS), lijken me op zijn minst een aantal van deze projecten haalbaar.

Omdat ik niet altijd op de hoogte ben van de lokale toestand (veel bewoning, weinig bewoning, groenafbakeningen...), zou ik willen weten hoe jullie hier over denken. Er zijn mensen genoeg, die nieuwe wegen willen aanleggen. Zijn er ook mensen die 'nieuwe' spoorlijnen willen leggen? Zijn er nog voorstellen? En wat verdient prioriteit in mijn denkbeeldig investeringsplan?

En voor de belgicisten en flaminganten: wie moet de uitbating doen? De Lijn? De NMBS? Nog iets anders? Maar laat aub deze discussie het hele onderwerp niet beheersen .
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden